تنها 5 درصد هزینه خدمات صحی شهروندان افغانستان از سوی دولت پرداخت می‌شود

توسطفریدون حسنی

آذر ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۲۵, ۱۳۹۹

همزمان با انتقاد ها از پایین بودن خدمات در مراکز صحی مسوولان در وزارت صحت عامه می گویند در افغانستان سالانه حدود 2 اعشاریه 5 ملیارد دالر برای دریافت خدمات صحی به مصرف می‌رسد که از این میان دولت تنها 5 درصد آن را پرداخت می کند.

وزارت صحت عامه امروز سه‌شنبه (25قوس) گفته است که نشستی روی اهمیت اخذ فیس در مراکز صحی برای تامین منابع مالی پایدار در سکتور صحت برگزار شده است.

عبدالقدیر قدیر، سرپرست معینیت مالی و اداری وزارت صحت عامه در این نشست تاکید کرده که تطبیق برنامه اخذ فیس در مراکز صحی یک اقدام موثر برای تداوم عرضه خدمات صحی است و این وزارت در تلاش است تا با استفاده از تطبیق برنامه‌های بیمه صحی، اخذ فیس و مالیات تداوم عرضه خدمات صحی را بدون کمک شرکای بین المللی در آینده تامین کند.

قدیر افزوده که وزارت صحت عامه در دو دهه گذشته در بهبود عرضه خدمات صحی به وِیژه کاهش مرگ و میر مادران و نوزدان دست‌آوردهای چشم گیری داشته اما هنوز هم نیاز است تا کیفیت خدمات صحی افزایش یابد.

او افزایش خدمات صحی را ملزم به منابع مالی بیشتر کرده گفته است که در افغانستان سالانه حدود 2.5 میلیارد دالر برای دریافت خدمات صحی به مصرف می‌رسد.

به گفته سرپرست معینیت مالی وزارت صحت از مجموع 2.5 میلیارد دالر هزینه صحی 75 درصد آن از سوی مردم، حدود 20درصد از سوی نهادهای کمک کننده و تنها 5درصد از سوی دولت پرداخت می‌شود.

این نشست در حالی برگزار شده که وزارت صحت عامه دو سال قبل برنامه اخذ فیس را در شفاخانه های کشور آغاز کرده بود که بر اساس آمار وزارت صحت عامه در این مدت تاکنون حدود 187 ملیون افغانی جمع آوری و به وزارت مالیه منتقل شده است.

نبود کیفیت در خدمات صحی

این در حالی است که روز گذشته سازمان صحی جهان و اداره‌ی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» در اعلامیه مشترک گفته اند که از هر سه مرکز صحی در افغانستان یک مرکز به خدمات آب‌رسانی دسترسی ندارد و از هر چهار مرکز صحی یک مرکز امکانات و خدمات فاضلاب ندارد.

در این اعلامیه‌ی مشترک آمده که از هر پنج مرکز صحی در افغانستان یک مرکز امکانات شست‌وشوی دست ندارد و میزان رعایت بهداشت در مراکز صحی افغانستان نیز کم‌تر از ۲۴ درصد است.

این دو سازمان جهانی خاطرنشان کرده اند که خدمات آب، فاضلاب و بهداشت در تأمین مصونیت کارکنان صحی و مریضان، نقش دارد، اما هنوز هم فراهم‌کردن این خدمات در اولویت کاری قرار نگرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *