جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

غنی به طالبان؛ افغان ها در خیمه هم می توانند مذاکره کنند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از پیشنهاد حمدالله محب مشاور امنیت ملی مبنی بر ادامه دور دوم مذاکرات در داخل افغانستان رییس جمهور غنی می گوید هرجای در داخل افغانستان که طالبان بخواهند حکومت آماده است با این گروه مذاکره کند.

صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور در توییتی نگاشته است که رییس جمهورغنی درنشست امروز دوشنبه (24قوس) کابینه گفت: «من می‌خواهم به قوت اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان را در مورد اینکه ما ترجیح می دهیم تا دور دوم مذاکرات صلح در افغانستان انجام شود را، تایید می‌کنم.»

غنی تاکید کرده: «هرگاه طالبان ادعا دارند که در سرزمین افغانستان اند؛ پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنند؟ هرجایی از افغانستان را که آن ها بخواهند، دولت افغانستان آماده است تا با آن‌ها مذاکره کند.»

به گفته رییس جمهور افغان‌ها در خیمه و سردی هوا هم می توانند مذاکره کنند.

رییس جمهور با بیان اینکه وقت آن نیست که هوتل های مفشن پیش شرط همه گذاشته شود خاطرنشان کرد: «ضروری است که همه‌ی مردم ببینند تا مذاکرات چگونه انجام می شود روی کدام موضوعات تمرکز می‌شود و چرا؟.»

این اظهارات رییس جمهور درحالی مطرح شده است که دو روز قبل حمدالله محب مشاور امنیت ملی او نیز گفته بود که مراحل باقی مانده روند صلح در افغانستان تعقیب شود و دولت دربارۀ مکان این گفت‌وگوها در داخل افغانستان ملاحظه‌یی ندارد و آماده‌است هر مکانی را که طالبان پیشنهاد کنند بپذیرد.

محب افزوده بود که پیشبرد روند صلح در داخل افغانستان نه تنها هزینۀ اضافی را کاهش می‌دهد که به مردم افغانستان توان مالکیت و نظارت از این روند را نیز می‌دهد.

مذاکرات صلح افغانستان

این در حالی است که دور اول مذاکرات بین‌الافغانی که به تاریخ ۲۲ سنبله به صورت رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده بود پس از سه ماه و با نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات پایان یافته است.

هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان دو روز قبل اعلام کرده اند که دو طرف برای مشوره های لازم در مورد اجندا، به تعویق سه هفته ای مذاکرات توافق کرده اند و قرار شده که دور دوم مذاکرات به تاریخ ۱۶ جدی سال روان دوباره از سر گرفته شود.

حبیبه سرابی عضو این هیئت در پیامی به رسانه ها امروز گفته است که در این مدت وقفه ایجاد شده به خاطر رخصتی نه بلکه برای دریافت مشوره‌ها و ایجاد نظر مشترک و دیدگاه مشترک تمام اطراف در این مورد به بحث و مشوره به کابل می‌رود.

سرابی افزود که هیات مذاکره کنندۀ حکومت دور بعدی مذاکرات را در روشنی مشوره‌ها و تصامیم «بزرگان» به سرعت پیش خواهد برد.

گفته می شود قرار است که هیئت مذاکره کننده حکومت امروز قطر را به مقصد کابل ترک کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان