جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

توقف سه هفته ای برای مشوره؛ دور تازه مذاکرات به تاریخ 16 جدی آغاز می شود

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان در دوحه قطر اعلام کرده اند که دو طرف برای مشوره های لازم در مورد اجندا، به تعویق سه هفته ای مذاکرات توافق کرده اند.

هیئت مذاکره کننده دولت و گروه طالبان ناوقت شب گذشته (22قوس) در اعلامیه مشترک گفته اند که دو طرف مذاکرات بین‌الافغانی صلح لیست ابتدایی موضوعات اجندا را تبادله کرده و نیز بحث‌های نخستین توضیحی را درباره موضوعات انجام داده‌اند.

در این اعلامیه مشترک آمده است: «از آنجایی که موضوعات اجندا ضرورت به مشوره بیشتر دارد، دو طرف توافق کردند که دور دوم مذاکرات به ۱۶ جدی سال روان ۱۳۹۹ برابر با ۵ جنوری ۲۰۲۱ آغاز گردد.»

در این اعلامیه از زمان آغاز وقفه مذاکرات چیزی گفته نشده اما گزارش های وجود دارد این وقفه از فردا آغاز می شود.

هرچند پیش از این شماری زیادی از کشورها برای میزبانی مذاکرات صلح افغانستان اعلام آمادگی کرده بودند اما هنوز مشخص نیست که دور بعدی مذاکرات در دوحه برگزار می شود یا مکان های دیگر.

پایان دور اول مذاکرات

مذاکرات بین الافغانی صلح به تاریخ 22 سنبله در شهر دوحه پایتخت کشور قطر آغاز شد. با وجود آن که این مذاکرات با فراز و فرودهای زیادی همراه بود اما پس از گذشت نزدیک به سه ماه هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان روی نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات در 21 ماده به توافق رسیدند.

هیئت مذاکره کننده حکومت و طالبان در حالی دور اول مذاکرات را پایان داده اند که در تازه ترین اظهارات در مورد روند صلح حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان  می گوید که مراحل باقی‌ماندۀ صلح میان هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان باید در داخل افغانستان تعقیب شود.

آقای محب روز گذشته در رشته توییت های گفته بود که دولت دربارۀ مکان این گفت‌وگوها در داخل افغانستان ملاحظه‌یی ندارد و آماده‌است هر مکانی را که طالبان پیشنهاد کنند بپذیرد و نیز آماده است که بشمول ساخت تأسیسات آمادگی لازم را بگیرد و گفت‌وگوها را به پیش ببرد.

 محب افزوده که پیشبرد روند صلح در داخل افغانستان نه تنها هزینۀ اضافی را کاهش می‌دهد که به مردم افغانستان توان مالکیت و نظارت از این روند را نیز می‌دهد.

به گفته او تجربه‌ نشان داده‌است که صلح در بیرون، از شرایط بیرونی متأثر می‌شود و به نفع افغانستان نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان