ترکیه صد میلیون لیره به نیروهای امنیتی افغانستان کمک می کند

توسطفریدون حسنی

آذر ۲۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

سفارت افغانستان در آنکارا اعلام کرده که ترکیه صد میلیون لیره به منظور رفع احتیاجات امنیتی افغانستان به صورت سالانه در مدت پنج سال کمک می کند.

این سفارت در اعلامیه ای گفته است که موافقت‌نامۀ همکاری مالی – نظامی و پروتوکول تطبیقی کمک‌های بلاعوض نقدی میان نمایند‌گان افغانستان و جمهوری ترکیه به امضا رسیده است.

بر اساس اعلامیه این سفارت، طبق «پروتوکول تطبیقی» امضاشده تحت نام «کمک‌های بلاعوض نقدی»، مبلغ پانزده میلیون لیره ترکی به منظور تامین مصارف تعلیم و تربیه منسوبین اردوی ملی، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی به مصرف خواهد رسید.

به گفته سفارت افغانستان در آنکارا تعهدات ترکیه در موافقت‌نامه‌های قبلی معادل حدود یک ملیون دالر در سال بود که این مبلغ به حدود سه ملیون دالر در سال افزایش یافته است.

براساس معلومات سفارت افغانستان این موافقت‌نامه ها به‌صورت هرساله به امضا می رسید که این بار برای پنج سال آینده به امضا رسیده است و کمک‌ها مطابق به نیازمندی های دولت افغانستان به مصرف خواهد رسید.

افغانستان از این کمک‌های جمهوری ترکیه که در راستای تحکیم روابط و همکاری‌های نظامی و تقویت قوای مسلح کشور صورت گرفته قدردانی کرده انرا بیانگر تعهد ترکیه به مردم و افغانستان خوانده است.

سفارت افغانستان در ترکیه تاکید کرده که این تعهد جمهوری ترکیه نشانگرِ حمایت درازمدت این کشور از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است که ترکیه آن را خارج از چهارچوب ناتو در نظر گرفته است.

این در حالی است که پیش از این وزارت دفاع اعلام کرده بود که ماموریت حمایت قاطع در ادامه کمک و همکاری‌هایش به نیروهای دفاعی افغان، صدها هاموی، میلیون‌ها مرمی و صدها دوربین شب بین و تعداد زیاد وسایل جنگی دیگر را به وزارت دفاع ملی می‌سپارد.

وزارت دفاع افزوده بود که در جریان سال روان میلادی، امریکا یک هزار 383 هاموی، 10 هلیکوپتر و 4 جیت جنگی A-29، به اردوی ملی کمک کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *