جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

نگرانی امنیتی جامعه رسانه ای؛ واکنش گسترده به ترور یک خبرنگار زن در شرق افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

ترور ملاله میوند یک گزارشگر زن در ولایت ننگرهار همزمان با روز جهانی حقوق بشر با واکنش های گسترده بین المللی و داخلی همراه شده است. شماری از کشور ها و نهاد های بین المللی ترور این کارمند رسانه ای را محکوم کرده خواهان بررسی آن شده اند.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه ای امروز پنج‌شنبه (20قوس) ضمن محکوم کردن این حمله گفته است: “حمله به رسانه ها و روزنامه نگاران ما که در شرایط دشوار برای آگاهی بخشی به مردم در مورد وضعیت کشور، منطقه و جهان کار می کنند، یک جنایت علیه بشریت و عملی غیرقابل بخشش است».

ارگ تاکید کرده: «این به معنی خاموش ساختن صدای رسانه‌ها و آزادی بیان است که به کوشش‌ها و قربانی‌های بیشتری به دست آمده و حکومت به تمام توان از آن حمایت می‌کند.»

در همین حال عبدالله عبدالله نیز با نشر اعلامیه ای گفته است که چنین حملات حمله به آزادی بیان است و انرا محکوم می کند.

عبدالله از نهاد های مربوطه خواسته است عاملان این رویداد را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند.

رییس شورای مصالحه خاطرنشان کرده که این گونه حمله‌ها نمایانگر هراس عاملان آن از واقعیت‌های عینی افغانستان است و با چنین حمله‌ها صدای رسای مردم افغانستان خاموش نخواهد شد.

نگرانی امنیتی جامعه ای رسانه ای

از سوی هم «نی» حمایت کننده رسانه های ازاد افغانستان در اعلامیه ای گفته است که نگرانی امنیتی جامعه خبرنگاری هرروز بیشتر از پیش می‌شود.

نی تاکید کرده که در ماه گذشته یما سیاوش در کابل و الیاس داعی در شهر لشکرگاه ولایت هلمند توسط ماین کار گزاری شده در موتر حامل‌شان کشته شدند و تا اکنون عاملان آن از سوی حکومت شناسایی و به پنجه عدالت سپرده نشده است.

نی تاکید کرده: «با کشته شدن ملاله پندار ما این است که خبرنگاران و به گونۀ ویژه بانوان خبرنگار، با جرأت قبل به کارشان حاضر نخواهند شد، چیزی که دشمنان آگاهی مردم افغانستان از دیر باز بر آن تلاش دارند».

photo_2020-12-10_17-17-02

به گفته حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان با کشته شدن ملاله فضای کار برای خبرنگاران زن محدود شده و خبرنگاران دیگر جرأت نخواهند کرد تا کار خبرنگاری کنند، چیزی که «دشمنان آگاهی» افغانستان از دیر زمانی بر آن تلاش دارند.

نی خواهان شناسایی عاملان این رویداد شده تاکید کرده: «از بین بردن خبرنگاران بی‌دفاع جنایت ضد بشری بوده و نشان می‌دهد که تروریستان به هیچ‌کسی ترحم ندارند و دولت نیز در شناسایی آن‌ها، کوتاه آمده است.»

بر اساس معلومات حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان با قتل این دو تن در ننگرهار شمار خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در جریان کار رسانه‌ای جان باخته اند به ۱۰ تن رسیده اند.

واکنش های بین المللی به ترور ملاله میوند

در همین حال دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا «یوناما»  ترور این فعال رسانه ای در ننگرهار را محکوم کرده گفته است: «تکان‌دهنده است که او زندگی‌اش را در روز جهانی حقوق بشر از دست داده‌است.»

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در توییتی ترور این خبرنگار را محکوم کرده می‌گوید از این حمله «ناراحت و خشمگین» است.

اتحادیه اروپا تاکید کرده که حمله به نماینده‌گان رسانه‌ها، حمله به آزادی بیان است و هرگز قابل تحمل نیست.

الیسن بلک، سفیر انگلستان نیز گفته است: «ما باید برای حمایت از آزادی مطبوعات متحد شویم، قتل آنها باید بررسی شود و قاتلان آنها برای این عمل شرور به عدالت روبرو شوند.»

کاردار سفارت امریکا در کابل نیز ضمن نکوهش رویداد ننگرهار تاکید کرده: «ما باید از آزادی مطبوعات محافظت كنیم. این حملات باید بلافاصله متوقف شود و قاتلان به محكومیت قانونی كشیده شوند.»

سفیر دنمارک در افغانستان نیز ترور ملالی میوند، خبرنگار در ننگرهار را محکوم کرده و افزوده است: «هدف قرار دادن خبرنگاران جنایات وحشتناکی است که هدف آن خاموش کردن صداهای انتقادی است و باید از سوی همه محکوم شود».

این در حالی است که ملاله میوند گرداننده برنامه‌های تلویزیون خصوصی انعکاس و راننده‌اش طاهر خان، صبح امروز حین رفتن به وظیفه در ساحه‌ موسوم به «گولایی عربان» شهر جلال آباد، از سوی افراد مسلح ترور شدند.

گفته می‌شود که خانم میوند فعال مدنی از هشت سال به این‌سو، با رادیو تلویزیون انعکاس کار می‌کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان