خط آهن خواف – هرات به بهره برداری رسید

توسطفریدون حسنی

آذر ۲۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

خط آهن خواف – هرات با طول ۲۲۵ کیلومتر در مراسم ویژه ای با اشتراک آنلاین محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز به بهره برداری سپرده شد.

رییس‌جمهور غنی بدلیل کرونا به‌گونه آنلاین امروز پنج‌شنبه (20قوس) در مراسم گشایش این خط آهن شرکت کرده بود. او افتتاح این خط آهن را روز تاریخی خوانده است.

غنی افزود که افغانستان با داشتن موقعیت ویژه در قلب آسیا هم‌واره در دیدگاه ها و طرح های توسعه یی این پشرفت ها بوده و در قرن بیست و یک این کشور در چندین کنفرانس بین المللی به ویژه در کنفرانس برلین در سال 2004 اهمیت خط آهن را برای آینده اقتصادی افغانستان و منطقه مطرح کرده که مورد استقبال ایران قرار گرفته است.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز تجارت بین کشورهای آسیایی، بیشتر و به سرعت در حال انکشاف است تصریح کرد که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ قاره آسیا پنجاه درصد سرمایه گذاری جهانی را در سکتورهای انرژی، شاهراه ها، مخابرات، خط آهن، آب، توسعه بنادر و میدان های هوایی انجام داده است.

غنی تاکید کرد که گشایش خط آهن هرات – خواف را به مثابه‌ی گام مهم در جهت احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور به فال نیک گرفته از آن استقبال می‌کند و مردم افغانستان از اقدام و تصمیم تاریخی همیشه یادآوری خواهد کرد.

غنی خاطرنشان کرد که افغانستان در آینده نزدیک کار در راه آهن قندز – مزار ، قندهار – کابل و کابل – تورخم را آغاز می کند.

در همین حال حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز در این مراسم گفت که امروز روز تاریخی برای تاریخ کشور ایران افغانستان است و این تاریخ اتصال دو سر زمین دوست با اتصال خط آهن است.

روحانی با بیان اینکه توسعه، امنیت و ثبات افغانستان و ایران، با هم گره خورده تاکید کرد: «ما همیشه کنار شما ملت افغانستان بودیم؛ پیروزی شما پیروزی ما و شادی شما شادی ما است. افتخار داریم که در این چهل و چند سال، میزبان میلیون‌ها مردم افغان بوده‌ایم. فرهنگ و تاریخ ما درهم‌تنیده است و به همان نسبت باید اقتصاد‌ و بازارهایمان درهم‌تنیدگی داشته باشد.»

او از همکاری های ایران در دوران جهاد افغانستان یاد آوری کرده گفت که اراده دولت ایران این است که دو کشور از همه سهولت های که امکان پذیر است به نفع یک دیگر استفاده کنند.

رییس جمهور ایران از میزبانی چهل سال مهاجرین افغانستان در آن کشور نیز سخن گفته تاکید کرد که در این مدت نزدیک به 400 هزار دانشجوی افغانستان در ایران رایگان تحصیل کرده اند.

روحانی تاکید کرد که شرکت های ایرانی امادگی دارد راه آهن «روزنک» را به هرات متصل کند و نیز آماده است به کارمندان وزارت فواید عامه آموزش های کوتا مدت و دراز مدت در زمینه حفظ و نگهداری خط آهن آموزش دهد.

او ابراز امیدواری کرد که که این راه آهن به مزارشریف متصل شود.

راه آهن خواف – هرات

راه آهن هرات – خواف ۲۲۶ کیلومتر درازا دارد که ۷۷ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۹ کیلومتر آن در خاک افغانستان است برای نخستین بار حدود یک هفته قبل یک محمولۀ پنج صد تُنی کالاهای صادراتی ایران از این راه آهن وارد ولایت هرات شد.

در کنار این قطار باربری، یک قطار مسافربری حامل مقام‌های ایرانی نیز از این راه وارد ایستگاۀ روزنک در ولسوالی غوریان شد.

این راه آهن در چهار بخش ساخته شده‌است که دو بخش آن در خاک ایران و یک بخش آن در خاک افغانستان، خط ‌گذاری شده‌است.

در همین حال، یما شمس، رییس ادارۀ خط آهن کشور در مراسم گشایش این پروژه گفت که خط آهن خواف – هرات در خاک افغانستان ۶۲ کیلومتر امتداد یافته و پروژه آن ۷۵ میلیون دالر امریکایی هزینه برداشته است.

به گفته شمس این خط آهن در مجموع ظرفیت انتقال شش میلیون تُن کالای تجاری و یک میلیون مسافر در سال را دارد و روزانه سه هزار و ۵۰۰ نفر از مجرای این خط آهن میان دو کشور رفت‌وآمد خواهند کرد.

 گفتنی است که خط آهن خواف – هرات یکی از پروژه‌های مهم ترانزیتی در غرب کشور است که افغانستان را از طریق شبکۀ خط آهن ایران به خلیج فارس، ترکیه و اروپا وصل می‌سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *