مرگ 13 نفر در 24 ساعت؛ وزارت صحت: اولین محموله واکسین کرونا تا 7 ماه دیگر وارد کشور می شود

توسطفریدون حسنی

آذر ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۲۰, ۱۳۹۹

همزمان با جانباختن 13 نفر و مبتلا شدن 177 نفر دیگر به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته مسوولان در وزارت صحت عامه می گوید که انتظار می‌رود در حدود هفت ماه آینده نخستین محموله واکسین کرونا وارد کشور شود.

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت امروز چهارشنبه (19قوس) در نشست خبری گفت که این واکسین بر اساس تشخیص کمیته ملی که در این زمینه ساخته شده برای کسانی که در «سطح خطر» قرار دارد توزیع می شود.

به گفته او واکسین کرونا در شش مرحله به افغانستان وارد می شود. اما اگر سطح تولید واکسین در جهان بیشتر شد شاید مقدار واکسین که وارد افغانستان می شود بیشتر شود.

سمسور افزود که  افغانستان از دو مرجع شامل ائتلاف بین‌المللی واکسین و بانک جهانی هر کدام 20 درصد واکسین کرونا را تهیه می کند.

او تاکید کرد که در حال حاضر کار روی «زنجیره‌ای سردخانه» برای نگهداری واکسن کرونا جریان دارد. سخنگوی وزارت صحت اضافه کرد که در دوماه آینده آموزش کارمندان واکسین آغاز می شود و نیز  به کسانی که واکسن کرونا زده شد، یک کارت شناسایی داده می‌شود.

سمسور همچنان تأکید کرد که واکسن کرونا از سوی ائتلاف بین‌المللی واکسن به صورت رایگان به افغانستان کمک می‌شود اما در کنار این ۱۰۰ میلیون دالر از سوی بانک جهانی و ۵۰ میلیون دالر از سوی بانک توسعه‌ی آسیایی برای تدارک و تهیه واکسن کرونا کمک شده است.

به گفته او براساس مطالعاتی که انجام شده، اگر ۴۰ درصد جمعیت کشور واکسن شود، معافیت کتله‌ای شکل می‌گیرد.

تلاش برای کنترول موج دوم ویروس کرونا در افغانستان

سخنگوی وزارت صحت عامه در ادامه همچنان تاکید کرد که در جلسه کابینه تصمیم گرفته شد که مرکز «سوق و اداره» در وزارت صحت ایجاد شود.

به گفته او در کنار این جلسه رهبری وزارت صحت در هفته دو روز (یک شنبه و چهار شنبه) با رییس جمهور تشکیل می شود و مسوولان صحی پیشنهاد مشخص شان را در این جلسات با رییس جمهور شریک می کنند.

سمسور تاکید کرد که افغانستان فعلا در هفته 49 شیوع ویروس کرونا قرار دارد و در یک هفته گذشته 1678 واقعه مثبت ثبت شده است و نشان می دهد که واقعات مثبت افزایش یافته است.

او خاطرنشان کرد که افغانستان عملا در موج دوم داخل شده و مرگ میر ناشی از ویروس کرونا نیز 46 درصد افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت صحت تصریح کرد که برای مدیریت موج دوم ویروس کرونا در 17 شفاخانه کابل نمونه گیری فعال شده و در سراسر افغانستان نیز 265 تیم پاسخدهی سریع موجود است که از این میان تنها 30 تیم در کابل فعال است.

هم‌زمان با این، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری اعلام کرد که نخستین جلسه‌ای «۸:۳۰» به هدف مدیریت مبارزه با موج دوم کرونا، به رهبری رییس جمهور غنی روز چهارشنبه برگزار شده است.

این نشست‌ها پس از این در روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه به صورت دوام‌دار برگزار می‌شود.

ثبت 117 مورد تازه ابتلا کرونا در 24 ساعت

از سوی هم وزارت صحت عامه امروز چهارشنبه اعلام کرده است که در بیست‌وچهار ساعت گذشته دو هزار 247 نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در لابراتوار های این وزارت بررسی شده که از این میان ۱۷۷ نمونه‌ آن مثبت بوده و با ثبت آن شمار مبتلایان به ۴۸ هزار و ۵۴۰ نفر رسیده است.

براساس معلومات وزارت صحت عامه در عین زمان 13 فرد مبتلا به ویروس کرونا جانباخته و نیز 117 فرد مبتلا به این ویروس بهبود یافته اند که با ثبت آن شمار جانباختگان به یک‌هزار و ۹۲۱ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۳۸ هزار و ۱۵۰ نفر افزایش یافته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *