۱۴ ترفند آشپزی و آشپزخانه که کمک تان می کند سالم تر غذا بخورید

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۱۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۱۵, ۱۳۹۹

آماده کردن غذا در خانه، گام اصلی کاهش وزن است. خوشبختانه تهیه غذاهایی که هم خوشمزه هستند و هم سالم و مانع افزایش وزن، ‌کار چندان دشواری نیست. در این نوشتار ۱۴ ترفند پخت و پز بهتر و سالم‌تر و آماده‌سازی آسان‌تر را می‌بینیم.

۱. طعم‌دهی

زمان نمک زدن به غذاها به اندازه مقدارش اهمیت دارد. مرغ را تا ۸ ساعت قبل از طبخ نمک بزنید که خوب به درونش نفوذ کند. برعکس، زود نمک زدن به گوشت قرمز باعث سفت شدن آن می‌شود. بهترین زمان برای نمک زدن گوشت قرمز آخر فرایند پخت آن است.

مطلب مرتبط: ۱۵ ترفند لاغری موثر که سلبریتی ها را سرشان قسم می خورند

۲. جبران اشتباه

نمک غذای‌تان زیاد شده؟ کمی سرکه به غذا اضافه کنید. فلفل زیاد زده‌اید؟ اگر با طعم شیرین مشکل ندارید، مقدار کمی عسل به غذای‌تان اضافه کنید.

۳. ماهی و گوشت را قبل از پخت با دستمال خشک کنید

رطوبت سطح گوشت با برخورد به یک ظرف داغ بخار ایجاد می‌کند و بر مزه گوشت اثر بدی می‌گذارد، اگر عادت دارید گوشت را بشویید، حتما قبل از طبخ آن را با دستمال خشک کنید.

۴. ظرف را خیلی شلوغ نکنید

برای پختن غذاهایی با طعم قوی، ظرف را زیاد شلوغ نکنید. زیاد بودن مواد غذایی داخل ظرف، باعث کاهش شدید دمای آن شده، در نهایت روی طعم غذاها اثر منفی می‌گذارد. به علاوه، زمان پخت هم زیاد می‌شود و همین عطر و طعم را کم می‌کند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مفید؛ ۳ توصیه که سالم تر غذا بخوریم

۵. بادمجان رومی (گوجه‌فرنگی) را بیرون یخچال نگه دارید

این موضوع در مورد کچالو (سیب‌زمینی)، پیاز، نان، سیر پوست‌نشده و قهوه نیز صدق می‌کند. دمای سرد به طعم و بافت این مواد آسیب می‌رساند.

۶. مطابق با فص‍ل خرید کنید

مطمئناً، گاهی که فقط یک بادمجان رومی (گوجه‌فرنگی) می‌خواهید، خرید خارج از فصل مشکلی نیست، اما سه دلیل عمده برای خرید مطابق با فصل وجود دارد: ارزان‌تر می‌خرید، مواد غذایی طعم بهتری دارند و برای شما (و کره زمین) بهتر است.

۷. تازه کردن سبزیجات شل‌شده

سبزیجات مانده را قبل از پخت در آب یخ بریزید. گیاهان به دلیل از دست دادن آب پژمرده می‌شوند. آب یخ به آنها نفوذ کرده، مجدد تردشان می‌کند.

۸. افزایش آبِ لیمو

قبل از فشردن لیموترش یا مالته (پرتقال)، آنها را به مدت 15 ثانیه در مایکروویو بگذارید: آب بیشتری از آنها خارج خواهد شد.

مطلب مرتبط: اگر اضطراب یا افسردگی دارید، از خوردن این مواد غذایی پرهیز کنید

۹. بادمجان رومی را هر زمان که ممکن است بپزید

پختن بادمجان رومی (گوجه‌فرنگی) میزان لیکوپن آنها را افزایش می‌دهد، ترکیب قدرتمندی که با رادیکال‌های آزاد مبارزه و به کاهش خطرات سرطان و بیماری قلبی کمک می‌کند.

۱۰. نان را برشته کنید

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد، تست کردن نان می‌تواند شاخص گلیسمی آن را کمی کاهش دهد. حتی بهتر اینکه بدن شما گلوکز کمتری را از نانی که قبل از تست شدن منجمدشده جذب می‌کند!

۱۱. پاستاها را سرد کنید

پاستا و ماکارونی که یک شب سرد شده‌باشند (دوباره آن را گرم کنید!) شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد نسبت به ماکارونی که بلافاصله بعد از پخت سرو شود.

مطلب مرتبط: علم چه می گوید؛ ۱۲ روش کاهش گرسنگی و اشتها

۱۲. توت فرنگی را برش نزنید

ویتامین C به نور و اکسیژن حساس است و کمی از قدرت آنتی‌اکسیدانی‌اش را با برش خوردن از دست می‌دهد. بنابراین بلافاصله قبل از خوردن آنها را برش بزنید.

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه که بدن تان دچار کمبود ویتامین C است

۱۳. سبزیجات منجمد

به جای اینکه ببینید گشنیز و جعفری داخل یخچا‌ل‌تان در حال خراب شدن است، آنها را خرد کنید و داخل قالب‌های یخ بریزید. بعدها، هر زمان که لازم بود یکی دو مکعب سبزی یخ‌زده را می‌توانید داخل سوپ بیندازید.

۱۴. پوست کندن سیر

برای انجام سریع این پروسه، سیر را با پهنای چاقو له کنید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *