سومین دور رای‌دهی مجلس به کابینه؛ نامزد وزیران معارف و انکشاف دهات و نامزد رییس بانک مرکزی رد شدند

توسطفریدون حسنی

آذر ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

مجلس نمایندگان در سومین دور رای اعتماد مجلس نمایندگان به کابینه جدید رنگینه حمیدی نامزد وزیر وزارت معارف، مجیب‌الرحمان کریمی، نامزد وزیر وزارت احیا و انکشاف دهات و اجمل احمدی سرپرست بانک مرکزی از سوی نمایندگان مجلس را رد کرد.

مجلس نمایندگان امروز چهارشنبه (12قوس) در آخرین دور رای اعتماد دهی برای کابینه جدید برای پنج نامزد وزیر شامل نامزد وزیران وزارت صحت، معارف، احیا و انکشاف دهات، سرحدات و قبایل، و همچنان نامزد رییس بانک مرکزی صندوق رآی گذاشتند.

در روند رای دهی امروز نصاب مجلس  ۲۴۲ رای اعلام شده بود و نامزد برنده به ۱۲۲ رای نیاز داشتند.

در این روند احمدجواد عثمانی با کسب ۱۴۵ رای تأیید، ۳۸ رای رد، ۴۷ رای باطل و ۱۲ رای سفید توانست اعتماد نمایندگان مجلس به حیث وزیر صحت عامه را بدست اورد.

از سوی هم نمایندگان مجلس با دادن ۲۰۹ رای تأیید، ۱۲ رای رد، پنج رای سفید و ۱۶ رای باطل به محب الله صمیم به عنوان وزیر امور سرحدات و قبایل اعتماد کردند.

در این انتخابات کریمه حامد فاریابی نیز از جمله نامزد وزیرانی بود که توانست از مجموع 242 رأی نمایندگان حاضر در مجلس با کسب 136 رأی تأیید، ۴۷ رای باطل، ۳۹ رای رد و ۲۰ رای سفید به حیث  وزیر اقتصاد اعتماد نمایندگان مجلس را بدست اورد.

۲ نامزد وزیر و یک نامزد رییس رد شدند

از میان این 6 نفر که مجلس نمایندگان امروز برای آنان صندوق گذاشته بود رنگینه حمیدی با کسب 114 رای تایید، 58 رای رد، 54 رای باطل و 16 رای سفید نتوانست اعتماد مجلس نمایندگان را برای کرسی وزارت معارف بدست آورد.

شمارش آرای او در مجلس نمایندگان پس از آن جنجالی شد که نمایندگان هنگام شمارش آرای تأییدی او نسبت به موجودیت یک «رای رد» در جمع آرای تأیید اعتراض کردند.

از سوی هم مجیب الرحمن کریمی نامزد وزیر احیا و انکشاف دهات با کسب 118 رای تایید، 52 رای رد، 57 رای باطل و 15رای سفید نیز موفق به کسب رای اعتماد مجلس نمایندگان نشد.

در انتخابات امروز مجلس نمایندگان اجمل احمدی نامزد رییس بانک مرکزی نیز از جمله افرادی بود که با کسب 72 رای تایید، 74 رای رد، 77 رای باطل و 19رای سفید نتوانست اعتماد مجلس نمایندگان را برای کرسی ریاست بانک مرکزی بدست آورد.

روند رای دهی مجلس به کابینه به تاریخ 26 عقرب آغاز شده بود و این روند با چالش های نیز همراه بود. میررحمان رحمانی، رییس مجلس در نشست امروز پایان روند رای‌دهی به اعضای کابینه را اعلام کرد و  از رییس جمهور خواست برای وزارت‌خانه‌ها و اداراتی که نامزدان‌شان رای اعتماد به دست نیاورده‌اند، افراد جدید را معرفی کند.

روند رای دهی مجلس به کابینه

مجلس نمایندگان در نخستین دور روند رای دهی به ده نامزد وزیر شامل محمدحنیف اتمر به عنوان وزیر امور خارجه، عبدالهادی ارغندیوال به عنوان وزیر مالیه، اسدالله خالد به عنوان وزیر دفاع، مسعود اندرابی به عنوان وزیر امور داخله، عباس بصیر به عنوان وزیر تحصیلات عالی، فضل‌احمد معنوی به عنوان وزیر عدلیه، معصومه خاوری به عنوان وزیر مخابرات، بشیراحمد ته‌ینج به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی، نثاراحمد غوریانی به عنوان وزیر صنعت و تجارت و محمدقاسم حلیمی به عنوان وزیر ارشاد، حج و اوقاف رای اعتماد داده بودند.

پس از دور اول رآی دهی نمایندگان مجلس به دلیل اظهارات امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در نشست جینوا این روند را متوقف کردند اما پس از گذشت چند روز و عادی سازی روابط میان ارگ و مجلس این روند دوباره از سر گرفته شد.

مجلس در دومین دور رای دهی به احمدضیا سراج نامزد ریاست امنیت ملی، انوارالحق احدی نامزد وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، هارون چخانسوری نامزد وزارت معادن و پترولیم، نوررحمان اخلاقی نامزد وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، قدرت‌الله ذکی نامزد وزارت ترانسپورت، نجیب‌الله یمین نامزد وزارت فواید عامه و محمود کرزی نامزد وزارت شهرسازی و اراضی رای اعتماد دادند.

مجلس نمایندگان در دومین دور به محمدطاهر زهیر، نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ و حسینه صافی، نامزد وزارت امور زنان رای اعتماد ندادند.

4 نامزد وزیر ویک نامزد رییس رد شده از سوی ارگ معرفی شده بودند

کابینه جدید امسال بر اساس امضای توافق نامه سیاسی میان ارگ و سپیدار پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال گذشته از سوی این دو نهاد معرفی شده بودند که از این میان 4 نامزد وزیر و یک نامزد رییس رد شده از مجلس نمایندگان مربوط به دسته معرفی شده از سوی ارگ ریاست جمهوری اند.

همه نامزد وزیران معرفی شده از سوی دسته سپیدار موفق شده اند در این دور کابینه رای اعتماد مجلس نمایندگان را بدست آورند.

رنگینه حمیدی نامزد وزیر معارف، محمدطاهر زهیر، نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ و حسینه صافی، نامزد وزارت امور زنان، مجیب الرحمن کریمی نامزد وزرات احیا و انکشاف دهات و اجمل احمدی نامزد رییس بانک مرکزی که همه معرفی شده از سوی ارگ ریاست جمهوری بودند نتوانسته اند رای اعتماد مجلس نمایندگان را بدست آورد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *