مذاکرات صلح؛ از تاکید ناتو بر تداوم حضور تا اعتراف حکومت بر امتیازدهی به طالبان

توسطفریدون حسنی

آذر ۱۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با ادامه اختلافات در نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات بین الافغانی ارگ ریاست جمهوری می گوید حکومت مذاکرات صلح را بن بست نکشانیده بلکه امتیازاتی به طالبان داده که هیچ حکومتی دیگری در جهان حاضر به دادن چنین امتیازات نیست.

وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور غنی و رییس عمومی اداره ارتباطات عامه و استراتژیک امروز سه‌شنبه (11قوس) در توییتی نگاشته است: «ما مذاکرات را متوقف نکرده ایم. برعکس، ما امتیازاتی داده ایم که هیچ حکومتی در جهان به گروهی که حتی آماده نیست ما را به عنوان یک دولت به رسمیت بشناسد بدهند.»
عمر تاکید کرده طالبان برای درخواست امتیازات بیشتر به کشتن مردم متوصل می شوند و فکر می کند خشونت و ترور به نفع آنها است.

این اظهارات وحید عمر در حالی مطرح می شود که گزارش های از توافق احتمالی هیئت مذاکره کننده حکومت و طالبان روی طرزالعمل مذاکرات در دوحه منتشر شده است.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به تاریخ 8 قوس در توییتی اعلام کرد که هیئت مذاکره کننده دوطرف طرزالعمل مذاکرات را در ۲۱ مانده نهایی و تکمیل کرده است.

اما ساعاتی پس از این اظهارات سخنگوی طالبان احمدنادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان اعلام کرد که با گروه طالبان تنها در مورد 21 ماده طرزالعمل توافق شده اما متن مقدمه ان هنوز به گفتگو ها نیاز دارد.

از سوی هم روزنامه نیویارک تایمز به نقل از سه مقام دولتی که از آن ها نامی برده نشده گزارش داده بود که با وجود توافق احتمالی طالبان و هیأت مذاکره‌کننده افغانستان در قسمت طرز العمل مذاکرات رئیس‌جمهور غنی نگذاشته که هیئت مذاکره‌کننده با آن توافق کند و این روند پیشرفت داشته باشد.

در این گزارش آمده است رییس جمهور غنی بر یک مورد از جزئیات در طرزالعمل مذاکرات تاکید کرده و آن این که دولت افغانستان در این طرزالعمل به جای نام‌های دیگر باید با نام رسمی آن یعنی «جمهوری اسلامی افغانستان» یاد شود.

پس از این گزارش سخنگوی ریاست جمهوری آنرا رد کرد.

تاکید بر ادامه حضور نیروهای ناتو در افغانستان

در همین حال ینس ستولتنبرگ، دبیر کل ناتو در آستانه نشست وزیران خارجه پیمان ناتو گفته است: «اگر تصمیم بگیریم که بمانیم برای آن بهایی وجود دارد، اما اگر تصمیم بگیریم که بر آییم، برای آن نیز بهایی وجود خواهد داشت. بهای بودن، البته، ادامۀ ماموریت نظامی در افغانستان و هزینۀ مالی و جانی آن است. بهای ترک کردن نیز خطر از دست رفتن دستآوردهای حاصله است.»
دبیرکل ناتو تاکید کرده که بهترین شیوه برای تامین ثبات در افغانستان، آموزش و مشوره دادن به نیروهای امنیتی افغان است تا آنان بتوانند مسوولیت تامین امنیت کشورشان را بگیرند.

هر چند دبیرکل ناتو فرصت موجود صلح افغانستان را شکننده خوانده اما تاکید کرده که از این فرصت باید استفاده شود.

این در حالی است که بر اساس فرمان دونالد ترمپ، رییس جمهور آمریکا قرار است دو هزار نیروی امریکا تا ۱۵ جنوری افغانستان را ترک کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *