۶ عبارتی که آدم های سمی به شما می گویند تا عزت نفس تان را پایین بیاورند

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۱۲, ۱۳۹۹

آدم‌های سمی مغز شما را به یک حالت تنش سوق می‌دهند که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید.

از نظر روانشناسی امروز، بیشتر آدم‌های سمی دارای یک یا چند مورد از ویژگی‌های زیر هستند:

– اهل دغل‌کاری هستند

– قضاوت می‌کنند

– هیچ مسئولیتی در قبال احساسات خود ندارند

– عذرخواهی نمی‌کنند

– ناسازگار هستند

– مجبورتان می‌کنند خودتان را به آنها ثابت کنید

– باعث می‌شوند از خودتان دفاع کنید

اگر آدم‌های سمی پیرامون‌تان دارید، بسیار مهم است که درک کنید نباید صحبت‌های‌شان را به خودتان بگیرید. در حقیقت، آدم‌های سمی در تلاشی بیهوده برای داشتن احساسی بهتر نسبت به خود، دیگران را تخریب می‌کنند.

در این نوشتار ۶ عبارت می‌بینید که غالبا از دهان آدم‌های سمی می‌شنوید:

1. “مقصر تو هستی!”

همه اشتباه می‌کنند اما نباید مرتباً از اشتباهات آنها علیه‌شان استفاده کرد. آدم‌های سمی با یک اشتباه کوچک علیه شما استفاده می‌کنند تا رفتار بد خود را توجیه کنند. به عنوان مثال، اگر تولد شما را فراموش کنند، تقصیر شماست که به آنها یادآوری نکرده‌اید! یک فرد سمی همیشه راهی پیدا می‌کند تا مسیر سرزنش را تغییر دهد.

مطلب مرتبط: ۸ نوع آدم سمی که زندگی تان را مسموم می کنند

2. “تو نمی‌دانی که چه می‌گویی!”

هیچ‌کس دوست ندارد کسی به او بگوید که حرف‌هایش فاقد اعتبار است. عباراتی مانند “تو نمی‌دانی چه می‌گویی” نشان از باور گوینده به داشتن برتری فکری دارد که بسیار تحقیرآمیز است. این کلمات می‌توانند آزاردهنده و شرم‌آور باشند.

۳. “اصلا در این مورد اطمینان نداری…”

(بازی سرزنش ادامه دارد!) یک فرد شریف بر ترس و اضطراب کسی اضافه نمی‌کند. اما، یک فرد سمی کاملاً شریف نیست. در این چند کلمه علاوه بر بی‌احترامی واضح، کنایه هم دیده می‌شود.

در واقع آنها احتمالا هیچ روش درستی برای بیان ناتوانی‌های خود ندارند و سعی می‌کنند احساس ناامنی خود را به شخص دیگری انتقال دهند.

مطلب مرتبط: مساله فراگیر؛ ۷ راهی که از آدم های منفی حذر کنید

۴.”نمی‌خواهم با کسی که _____ رابطه داشته باشم”

این کلمات قرار است به عنوان تهدید یا اولتیماتوم استفاده شوند. در هر صورت، یک دوست یا شریک زندگی واقعی چنین مزخرفاتی را نمی‌گوید. اما فرد سمی به رفتار شما اهمیتی نمی‌دهد و از این عبارت استفاده می‌کند تا بترسید و به خواسته‌اش تن بدهید. در واقع او نیازهای خود را مهم‌تر از احساسات شما می‌بیند.

۵. “داری زیاده‌روی می‌کنی! “

در هر رابطه درستی باید بتوانید احساس خود را بیان کنید بدون اینکه مورد قضاوت قرار بگیرید. اگر چیزی شما را آزار می‌دهد، هرچقدر هم که کوچک باشد، باید بتوانید به آدم‌های زندگی‌تان موضوع را بگویید. آدم‌های سمی نمی‌توانند بپذیرند که مرتکب کار اشتباهی شده‌اند و در صورت مواجهه با هر مشکلی می‌کوشند احساسات شما را بی‌اعتبار کنند.

۶. “تو به من نیاز داری! “

آدم‌های سمی معمولاً خودشیفته هستند و فقط به خودشان فکر می‌کنند. آنها نمی‌توانند تحمل کنند که دیگران بدون آنها زندگی کنند یا خوشبخت باشند و سعی می‌کنند شما را نیز به این باور برسانند. هدف آنها پایین آوردن ارزش شخصی شما و ایجاد این احساس هستند که موفقیت شما تنها با حضور آنها ممکن است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *