شرکت مدرنا به لطف فناوری mRNA طی دو روز واکسن کووید-۱۹ را طراحی کرد

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۱۱, ۱۳۹۹

در شرایطی که آزمایشگاه‌ها به سختی در تلاش برای تولید واکسن علیه کووید-۱۹ هستند  مشخص شد که شرکت دارویی آمریکایی مدرنا تنها دو روز برای طراحی پیشنهاد خود زمان گذاشته‌است. و البته دلیل این سرعت، استفاده از فناوری جدید mRNA است.

اگر این شرکت داروسازی موفق شود، با چیزی بیش از مصونیت در برابر ویروس کرونا روبرو خواهیم شد: امکان برنامه‌ریزی سلول‌ها به میل و اراده خودمان! اما شیوه کار این واکسن چگونه است؟

براساس گزارشی از نیویورک تایمز، آنچه که می‌تواند بزرگ‌ترین پیشرفت علمی ‌دهه حاضر باشد، فقط در 48 ساعت طراحی شده‌است.  واکسن مدرنا مبتنی بر RNA پیام رسان است، نوعی اسید ریبونوکلئیک که اطلاعات مربوط به توالی اسیدهای آمینه یک پروتئین خاص را از DNA، جایی که تمام این اطلاعات ذخیره می‌شود، به ریبوزوم، جایی در سلول، منتقل می‌کنند. به زبان ساده، می‌توانیم mRNA را به عنوان یک دستگاه USB مشاهده کنیم که سلول‌ها برای انتقال اطلاعات از کامپیوتر (DNA) به دستگاه دیگری مانند چاپگر (ریبوزوم) از آن استفاده می‌کنند.

دانشمندان در حین اینکه در تولید RNA مصنوعی پیشرفت کردند، به این فکر افتادند که آیا می‌توانند سلول را با نفوذ در یک زنجیره اسید ریبونوکلئیک اصلاح کنند. زیرا به این ترتیب می‌توانند ریبوزومها را فریب دهند و باعث شوند که پروتئین‌های مورد نظر ما را تولید کنند.

طراحی دستورالعمل RNA که باعث می‌شود سلول‌ها،‍ پروتئین اسپایک ویروس کرونا را تولید کنند، فقط دو روز طول کشید. با این حال، قسمت دشواری از این فرایند باقی مانده و دانشمندان هنوز هم در حال کار روی آن هستند: تأیید اینکه آیا این mRNA مصنوعی می‌تواند به گونه‌ای بدون اشکال و کارآمد تحویل شود.

بنابراین، اگر آزمایشگاه‌های مدرنا یا فایزر موفق شوند، موفقیت آنها چیزی بیش از جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ خواهد بود، که به نوبه خود کافی است. آنها می‌توانند قدرت یک فناوری مهم را آزمایش کنند که قادر است دارو و صنعت دارویی جهان را به طور گسترده‌ای تغییر دهد.

بر اساس اطلاعاتی که تا کنون در دست داشته‌ایم، واکسن مدرنا94.5٪ موثر بوده، در حالی که واکسن کرونای فایزر  95٪ تاثیر را نشان داده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *