استقبال از پیشرفت روابط افغانستان و پاکستان؛ خلیلزاد: این حرکت پیشرفت صلح در منطقه را فراهم می کند

توسطفریدون حسنی

آذر ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان از پیشرفت مثبت در روابط پاکستان و افغانستان استقبال کرده می گوید در صورت اجرای این موضوع، فرصتی برای حرکت به سمت پیشرفت صلح و توسعه در منطقه فراهم می شود.

آقای خلیلزاد در توییتر اش ناوقت شب گذشته (۲قوس) نگاشته است که به هر دو کشور تبریک می گوید که بر روی موضوعات چشم انداز مشترک شامل جلوگیری از استفاده از سرزمین های هر دو در برابر دیگری، حاکمیت فراگیر، روابط بهتر مردم، دولت،  امنیت و روابط مشترک اقتصادی تاکید دارند.

خلیلزاد تاکید کرده که عملی شدن توافق کابل و اسلام‌آباد روی «ایجاد دیدگاه مشترک بر حمایت از صلح و ثبات میان دو کشور» زمینه را برای تامین صلح فراهم خواهد کرد.

او سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به کابل و تعهدات دو طرف را یک گام مهم دانسته تاکید کرده که از تعهد پاکستان برای کار در زمینۀ کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس در افغانستان استقبال می‌کند.

زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان از پیشرفت مثبت در روابط پاکستان و افغانستان استقبال کرده می گوید در صورت اجرای این موضوع، فرصتی برای حرکت به سمت پیشرفت صلح و توسعه در منطقه فراهم می شود.

 این اظهارات نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان در حالی مطرح می شود که وزارت خارجه افغانستان پس از سفر عمران خان به کابل اعلام کرد که آقای خان در جریان سفرش با مقامات افغانستان روی سند «دیدگاه مشترک پیرامون حمایت از صلح و ثبات دو کشور و منطقه» توافق کرده است.

بر اساس معلومات وزارت خارجه این سند از اهمیت ویژه ای پیرامون توافق روی اصول اساسی و برنامه همکاری میان دو کشور برخوردار است و موضوعات عمده آن شامل همکاری در زمینه صلح، امنیت و توسعه همکاری های اقتصادی و مردمی میان دو کشور است.

در بخشی از این سند آمده است که افغانستان و پاکستان باید دیدگاه مشترک جدیدی را برای کمک به همدیگر در راستای پیشبرد صلح و برقراری ثبات در هر دو کشور و فراتر ازآن، تدوین کند.

بر اساس این سند دو طرف از آغاز روند صلح در دوحه استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده اند که گفتگوها منجر به برقراری صلح و آرامش در افغانستان شود و افغان ها بدون مداخله، پیرامون برد آینده خود تصامیم لازم را اتخاذ کنند.

در این سند همچنان تاکید شده که افغانستان و پاکستان باید از «روابط ویژه» ای برخوردار باشند، روابطی که اساس آن قابل پیش بینی بوده و پیشبرد منافع مشترک طرفین از طریق سازوکار های دولت با دولت صورت گیرد.

صدراعظم عمران خان به روز پنج‌شنبه هفتۀ گذشته از کابل دیدن کرد و در نشست مشترک خبری اش با رییس جمهور غنی نیز گفته بود پاکستان هر آنچه در توان دارد انجام می دهد تا سطح کنونی خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *