آغاز نشست جینوا؛ روز اول کنفرانس بر روند صلح افغانستان متمرکز بود

توسطفریدون حسنی

آذر ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

نشست جینوا درباره افغانستان با حضور نمایندگان ۷۰ کشور و ۳۰ سازمان امروز رسما آغاز شد. روز نخست این نشست در مورد روند صلح افغانستان متمرکز بود. اشتراک کنندگان خواهان کاهش خشونت ها و نیز سهم بیشتر زنان در روند صلح شدند.

اریکسون سوریده، وزیر امور خارجه ناروی در این نشست گفت که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته‌ و نیاز است تا این میزان خشونت ها کاهش یابد.

او افزود که در روند گفتگوهای صلح باید صدای زنان از تمام ولایات شنیده شود.

میشل باشلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در این نشست افزود که با آغاز گفت‌وگوهای صلح افغانستان در دوحه، تلفات غیرنظامیان در این کشور، کاهش نیافته‌است.

او تاکید کرد که گفت‌وگوی‌های صلح فرصت را برای هر دو طرف، به میان آورده‌است.

از سوی هم رابرت ریدبرگ، معاون وزیر خارجه‌ی سویدن گفت که حقوق زنان باید در روند صلح در افغانستان محافظت شود.

رابرت ریدبرگ، معاون وزیر امور خارجه سویدن می گوید که از آغاز مذاکرات میان افغان ها استقبال می کند.

ریدبرگ تصریح کرد که صلح تنها عدم جنگ نیست. حکومت افغانستان باید به تمام تعهداتش عمل کند. برای زنان در همه عرصه ها نقش داده شود.

در همین حال رولا غنی بانوی اول افغانستان در این نشست گفت: «ما و شما همه صلح می‌خواهیم و این را هم می‌دانیم که برای تأمین صلح باید یک قیمت پرداخت. اما بعضی از اصول وجود دارد که نمی‌خواهیم آنرا از دست بدهیم. آیا به نظر شما صلح که در آن حقوق اساسی و حضور زنان تضمین نشده باشد، صلح پایدار خواهد بود؟»

خانم غنی افزود طالبان خشونت را در برابر افغان‌ها کاهش نداده‌اند بلکه حمله‌ها و کشتار انسان‌های بی‌گناه را شدت بخشیده‌اند.

رولا غنی تصریح کرد که زنان افغان از جامعۀ جهانی توقع دارند تا از روند صلح را به رهبری حکومت و مالکیت مردم افغانستان صادقانه حمایت کرده و در راستای حفظ ارزش‌‌های دموکراتیک، مدنی و حقوق بشری به‌تعهدات شان، پایبند باشند.

حنیف اتمر وزیر امور خارجه که آغاز گر این نشست بود تاکید کرد که بدون هیچ توافقی، حکومت افغانستان هزاران زندانی طالبان را، آزاد کرد. او افزود که تلاش‌های صلح، باید خشونت‌ها را در افغانستان، کاهش دهد.

اتمر تصریح با وجود وعده‌‌های طالبان، خشونت‌‌ها در افغانستان افزایش یافته‌‌اند.

وزیر خارجه افغانستان افزود که خشونت‌ها در افغانستان نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته، در حالی که نیاز است همزمان با پیش‌برد روند صلح این خشونت‌ها کاهش یابند.

وزیر خارجه تروریزم را یک خطر جدی برای افغانستان و جامعه جهانی خواند و تاکید کرد که حکومت افغانستان در تلاش پایان دادن به جنگ چهل ساله در این کشور است.

معصوم ستانکزی رییس هیئت مذاکره کننده افغانستان نیز گفت که افزایش خشونت‌ها در افغانستان به وِیژه ولایت هلمند و دیگر بخش‌های کشور نه تنها که جان مردم را گرفته‌است بلکه هزاران تن، بی‌جا شده‌اند.

ستانکزی تاکید کرد: «ما برای آیندۀ افغانستان، نیاز به کمک‌های جامعۀ جهانی داریم.»

او گفت‌وگو با طالبان در شرایط کنونی را دشوار خوانده اما اضافه کرد که گفتگوها کوتاه‌ترین راه برای برقراری صلح در افغانستان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *