کاهش جرایم در کابل؛ صالح: در بخش تروریزم هنوز کاهش چشم گیر صورت نگرفته است

توسطفریدون حسنی

آذر ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری می گوید سطح جرایم در کابل پس از تشکیل جلسات شش و نیم صبح کاهش یافته اما در بخش تروریزم هنوز کاهش چشم گیر صورت نگرفته و شهر کابل در یک ماه گذشته شاهد دو حمله انتحاری و یازده ترور بوده است.

امرالله صالح امروز شنبه (۱قوس) در سلسله یاداشت های روزانه اش از جلسه شش ونیم صبح نگاشته است که سطح جرایم در ولایت کابل در مقایسه به ماه قبل ۴۵ درصد در مجروحیت، ۳۰ درصد در قتل،‌ ۶۰ درصد در چپاول گری، ۷۰ درصد در اختطاف و ۶ درصد در سایر جرایم کاهش پیدا کرده است.

صالح افزوده که در عین حال تردد و گشت وگذار مجرمین در محلات کاملن مخفی و پنهانی شده است.

او تاکید کرده: «اما در بخش تروریزم هنوز کاهش چشم گیر صورت نگرفته است. در یک ماه گذشته کابل شاهد دو حمله انتحاری – یک موتر بمب – یازده ترور – -۳۱ حلقه ماین – یک بار انداخت راکت – ۵ بمب دستی – ۳۵ بار حمله مسلحانه بالای پوسته های اطراف شهر – و ۸۷ بار قصد ترور در برابرکارمندان دولتی بوده است.»
معاون اول ریاست جمهوری خاطرنشان کرده که در تطبیق میثاق امنیتی هنوز به نقطه ای ایده ال نرسیده است.

صالح از بازداشت یک تن مربوط به گروه طالبان در شهر کابل که تا کنون ۵ تن از کارمندان دولتی را ترور کرده خبر داده تاکید کرده که ارزیابی ها نشان می دهد ۷۰ درصد ترورها بین ساعت ۷ الی هشت صبح، ۲۰ درصد بین چهارو نیم الی شش شام و ۱۰ درصد در جریان روز رخ داده است.

او با نشر این ارزیابی از کارمندان دولتی خواسته که وقت حرکت ماحول و محله ای حرکت شان را در نظر داشته باشند و نیز شهروندان کابل درین ساعات مشخص اگر موارد مشکوک را متوجه میشوند با نهادهای ذیربط دولت در تماس شوند.

صالح تصریح کرده که چهار نفر از کارمندان دولتی را که طالبان در «سروبی» و «اوزبین» اختطاف کرده بودند توسط امنیت ملی از بند رها و اختطاف گران به پنجه قانون سپرده شدند.

ادامه تحقیقات حمله بر دانشگاه کابل

امرالله صالح در خصوص پیشرفت ها در تحقیقات دانشگاه کابل گفته است که خانه چهارمی که حمله کنندگان بر دانشگاه در اختیار داشتند نیز تثبیت و تلاشی شده است.

او افزوده که از خانه چهارم نیز وسایل شکنجه، وسایل بمب سازی، مواد منجره و اسناد بدست آمده اما ساکنین آن فراری اند.

به گفته صالح این گروه در گذشته دو نفر تاجر را نیز اختطاف کرده و از نزد هریک ۹۰ هزار و از نزد دومی یک صد و سی هزار دالر امریکایی باج گرفته اند. متضررین شناسایی شده اند و دعوت شده اند که دعوای حق العبد کنند.

معاون اول ریاست جمهوری در ادامه یاداشت اش نگاشته است: «سه نفر از محافظین اقای شاپور حسن زوی وکیل مردم لوگر در ولسی جرگه به جرم لت و کوب پولیس، نداشتن اسناد برای حمل اسلحه، حمل اسلحه با شماره مسلسل جعلی، فرار از پوسته پولیس و برهم زدن نظم عامه در حالیکه ده ملیون و یک صد هزار افغانی پول نقد در موتر با خود داشتند دستگیر و به سارنوالی سپرده شدند.»
صالح تاکید کرده که امروز به نماینده با صلاحیت دادستانی کل در جلسه شش و نیم صبح هدایت داده شده که این افراد نباید زیر فشار سیاسی و یا ضمانت رها شوند بلکه باید مدت حبس خود را سپری کنند.

امرالله صالح در حالی از عدم کاهش رویداد های تروریستی در کابل سخن می گوید که شهر کابل تنها امروز شنبه گواه دو انفجار و یک حمله گسترده راکتی بوده است.

در انفجار های امروز کابل یک منسوب امنیتی کشته و سه تن دیگر زخمی شده اند اما در حملات راکتی که به گفته وزارت داخله ۱۴ راکت بوده است تاکنون ۵ تن کشته و ۲۵ تن زخمی شده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *