۱۰ ماده غذایی سرشار از کلاژن که از شل شدن پوست جلوگیری می کنند

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آذر ۱, ۱۳۹۹

کلاژن اصلی‌ترین پروتئین در بافت‌های پیوندی مختلف در بدن است. این ماده همچنین مسئول انعطاف‌پذیری پوست است. بنابراین اگر متوجه چین و چروک شدید، معلوم می‌شود که سطح کلاژن بدن‌تان کاهش یافته‌است.

بدن انسان می‌تواند مقدار لازم کلاژن را تولید کند. با این حال، پس از 25 سالگی، سطح تولید طبیعی آن شروع به کند شدن می‌کند و اولین چین و چروک‌ها پدیدار می‌شوند. در این نوشتار با ۱۰ ماده غذایی حاوی کلاژن آشنا می‌شویم.

آبِ گوشت و ماهی

* آبِ گوشت احتمالاً یکی از بهترین گزینه‌های غذایی است زیرا سایر غذاها فقط تولید کلاژن را تحریک می‌کنند اما این ماده حاوی فرم زیست فعال این پروتئین است که بدن می‌تواند بلافاصله از آن استفاده کند. آب گوشت پر از کلاژن نوع ۱ است که برای سلامتی پوست بسیار فایده دارد. آب گوشت بوقلمون و مرغ حاوی کلاژن نوع ۲ است که از عملکرد مفاصل پشتیبانی می‌کند.

* ماهی سالمون نیز حاوی روی و مواد معدنی است که تولید کلاژن را تحریک می‌کنند. به علاوه، چربی‌های امگا۳ موجود در آن باعث آبرسانی پوست می‌شود و به جوان ماندن آن کمک می‌کند.

سبزیجات، میوه‌ها و انواع توت

* سبزیجات سبز بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف هستند. آنها همچنین می‌توانند از تجزیه زودرس کلاژن جلوگیری کنند. تمام سبزیجات سبز حاوی کلروفیل هستند که میزان پروکلاژن را در پوست افزایش می‌دهد. کلروفیل از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش مضر و رادیکال‌های آزاد که منجر به پیری پوست می‌شوند نیز محافظت می‌کند.

* مرکبات حاوی ویتامین C هستند که به اسیدهای آمینه در تولید پرولین کمک می‌کند. پرولین یک ماده شیمیایی لازم برای تولید کلاژن است. ویتامین C همچنین از بدن در برابر سموم موجود در محیط محافظت می‌کند.

* بادمجان رومی (گوجه‌فرنگی) حاوی لیکوپن است، ماده شیمیایی آنتی‌اکسیدانی که از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند. لیکوپن همچنین سنتز کلاژن را تحریک می‌کند. برای به دست آوردن لیکوپن بیشتر، باید بادمجان را بپزید و حتی یک گزینه بهتر، مصرف آب آن است. حداقل باید یک لیوان آب بادمجان رومی در روز بنوشید.

* آووکادو محصولی است حاوی ویتامین E که به جلوگیری از تجزیه کلاژن در بدن کمک می‌کند. به علاوه، آووکادو چربی‌های مفید برای پوست هم دارد و روغن آن تولید کلاژن را افزایش می‌دهد. متخصصان خوردن نیمی از آووکادو را توصیه می‌کنند، اما مراقب باشید و به نحوه واکنش بدن در برابر برخی غذاها توجه کنید.

* توت فرنگی، تمشک و توت سیاه همه حاوی اسید الاجیک هستند که برای جلوگیری از تجزیه کلاژن ناشی از نور UV برای بدن لازم است. توت‌ها همچنین حاوی ویتامین C هستند.

تخم مرغ

 تخم مرغ محصولی است که خود کلاژن دارد. بدن شما می‌تواند آن را از زرده درست کند. تخم‌مرغ همچنین گوگرد دارد که برای تولید کلاژن و سم‌زدایی کبد لازم است. این بدان معناست که سموم تخریب‌کننده کلاژن از بدن خارج می‌شوند.

دانه‌ها

* تخمه کدو تنبل منبع روی است که تولید کلاژن را تحریک می‌کند. غذاهای حاوی زینک تجزیه پروتئین را کند می‌کنند. به علاوه، زینک سرعت بازسازی پوست را افزایش می‌دهد. 2 قاشق غذاخوری در روز می‌تواند کافی باشد.

* دانه‌های چیا حاوی چربی امگا 3 هستند که باعث جوان‌سازی و آبرسانی سلول‌های پوست می‌شوند. می‌توانید آنها را به اسموتی‌ها اضافه کنید.

سبک زندگی‌تان نیز اهمیت دارد

غذاهای موجود در این لیست مطمئناً می‌توانند سطح لازم کلاژن را پشتیبانی کنند اما باید به یاد داشته باشید که تولید کلاژن گذشته از سن، تحت تأثیر موارد زیر هم است:

– سیگرت

– محیط آلوده

– نور فرابنفش

– مصرف مقدار زیادی قند تصفیه‌شده و غذای سرخ‌شده

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *