جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

۱۰ پیش شرط جامعه جهانی برای تداوم کمک‌ها به افغانستان؛ کابل از این شروط استقبال کرد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در آستانه برگزاری نشست بین المللی جینوا و تعیین ده شرط از سوی کشورهای کمک کننده برای ادامه همکاری با افغانستان وزارت خارجه اعلام کرده است که از موضعگیری شرکای عمده بین‌المللی‌اش مبنی بر طرح این ده مورد عمده به‌عنوان شرایط ادامه کمک‌های پایدار بین‌المللی برای روند صلح و توسعه افغانستان استقبال می‌کند.

وزارت خارجه امروز چهارشنبه (۲۸عقرب) با نشر اعلامیه ای گفته است که کابینه افغانستان بعد از بررسی شرایط ادامه کمک‌های پایدار بین‌المللی شرکای افغانستان آن را مفید دانسته و همسو با اهداف و اولویت های مردم و دولت افغانستان ارزیابی کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که افغانستان اعتقاد که به صلح، امنیت و رفاه همگانی دارد، تحقق و تطبیق این شروط را برای موفقیت مذاکرات و رسیدن به صلح پایدار و عادلانه و همچنان پیشرفت دموکراتیک افغانستان به عنوان یک عضو مسوول و فعال جامعه جهانی ضروری می‌داند.

وزارت خارجه برآورده‌شدن این شروط جامعه جهانی را زمینه‌ساز بازسازی، امنیت و رفاه اقتصادی خوانده و تاکید کرده که افغانستان خودرا متعهد و مکلف به تحقق و برآوردن آن می داند.

در اعلامیه وزارت خارجه از طالبان نیز خواسته شده با در نظرداشت «فرصت تاریخی» موجود برای رسیدن به صلح پایدار دعوت مردم افغانستان و جامعه جهانی را برای مصالحه بپذیرند و جنگ را خاتمه دهند.

ده شرط بر ادامه کمک ها به افغانستان

این در حالی است که جامعۀ جهانی برای تداوم کمک‌ها در آستانۀ برگزاری کنفرانس جینوا ده شرط، شامل؛ حفظ و تقویت دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نزده سال گذشته، استقرار آتش‌بس فراگیر، تعهد دوامدار به دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر، تعهد به مذاکرات صلح و تطبیق مفاد آن، مبارزه معنادار و عینی با فساد و احترام به تعهدات بین‌المللی و نهادهای دولتی افغانستان گذاشته است.

پیروی از اهداف توسعه پایدار ملل متحد، جلوگیری از استفاده تروریستان از خاک افغانستان علیه سایر ملل، ادامه چارچوب پاسخگویی متقابل میان دولت افغانستان و جامعه جهانی و نیز تسهیل فعالیت‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به ‌شمول رفع موانع و مالیات غیرقانونی از راه فعالیت‌های کمک‌رسانی از جمله شروط های است که کشور های کمک کننده برای ادامه همکاری های شان با افغانستان گذاشته است.

این همه پس از آن مطرح می شود که قرار است کنفرانس جنیوا هفته آینده از ۲۳ تا ۲۴ نوامبر در سویس میان نمایندگان کشورهای کمک کننده برای افغانستان برگزار شود.

حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه دو روز قبل به نمایندگان مجلس گفته كه جامعه جهانی ۱۰ شرط را برای ادامه كمك به افغانستان و طالبان برای کابل تعیین كرده است. او تاکید کرده بود که جلب حمایت منطقه‌ای و جامعه بین‌المللی مهم است و افغانستان برای توسعه به کمک‌های بیرونی نیاز دارد.

از سوی هم عبدالهادی ارغندیوال، سرپرست وزارت مالیه حین ارائه برنامه هایش در مجلس نمایندگان گفته که این نشست به هدف تمویل برنامه‌های توسعه‌ای افغانستان از سوی جامعه جهانی تا یک هفته دیگر برگزار می‌شود.

سرپرست وزارت مالیه گفته که بحث و تمرکز اصلی در این نشست روی مسایل مانند ترانسپورت، انرژی، آموزش و پرورش، صحت و زراعت خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان