دانشمندان رابطه بین مصرف قند و رشد سرطان را توضیح می دهند

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۲۹, ۱۳۹۹

قند یک مولکول کربوهیدرات است، که اغلب با غذاهای شیرین همراه است، اما می‌توان آن را در میوه‌های طبیعی نیز یافت. بدن ما از کربوهیدرات‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌کند و قند می‌تواند یک مولکول کربوهیدرات پیچیده یا ساده باشد. تفاوت این است که در حالی که غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده حاوی فیبر، ویتامین و مواد معدنی سالم هستند، اما کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر سفید و شربت ذرت با فروکتوز بالا هیچ یک از این مزایای تغذیه‌ای را ندارند.

آیا برای زنده ماندن به قند نیاز داریم؟ نه دقیقا. تا زمانی که کربوهیدرات در رژیم غذایی خود داریم، می‌توانیم از مصرف قند پرهیز کنیم.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مفید؛ ۳ توصیه که سالم تر غذا بخوریم

قند یک مولکول اسیدی است

اسیدیته مکانی مناسب برای سرطان و بیماری در بدن است، بنابراین جای تعجب نیست که یک مولکول اسیدی مانند قند با رشد سرطان مرتبط باشد. هرچه قند بیشتری مصرف کنیم، میزان اسید بدن ما بالاتر است. هرچه بدن ما اسیدی باشد، احتمال گسترش بیماری بیشتر است.

داکتر اوتو واربورگ اولین بار در سال 1931 سرطان را با یک محیط اسیدی مرتبط دانست و برای تحقیقات خود برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی و پزشکی شد. از آن زمان علل کشف وی مورد بحث و تحقیق قرار گرفت. نیازی به گفتن نیست که پرهیز از قند و اسیدیته آن برای بدن مفید است، تمام. اگر سرطان از قلیایی بودن متنفر است، پس بهتر است قند اسیدی را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم.

مطلب مرتبط: ۱۰ عادت رایج که منجر به بروز سرطان می شود

تغذیه سلول سرطانی

اگر وعده غذایی شما به طور تصادفی در حال تقویت رشد سرطانی در بدن شما باشد، چه می‌کنید؟ قند، به عنوان یک کربوهیدرات، تجزیه و به عنوان سوخت سلول‌ها استفاده می‌شود. با این حال، سلول‌های سرطانی را نیز تغذیه می‌کند. بافت چربی قند اضافی را ذخیره می‌کند. واضح است که ما نمی‌خواهیم مواد غذایی را برای سلول‌های سرطانی که می‌خواهند تکثیر شوند، ذخیره کنیم.

قند رشد سرطان را تحریک می‌کند

تخمیر قند به اکسیژن نیاز ندارد، که برای سلول‌های سرطانی ایده‌آل است و به آنها کمک می‌کند تا سریعتر از زمانی که قند ندارند، تولید مثل کنند. دانشمندان با مطالعه اثر قند بر رشد سرطان دریافتند که قند باعث بیش فعالی در تولید مثل و گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود.

مطلب مرتبط: ۸ ادویه که خواص ضدسرطانی دارند

محققان در مجله علمی Nature Communications دریافتند که اثر واربورگ از طریق فعال‌سازی مسیرهای رشد سلولی اولیه، مانند یک نقشه راه برای ایجاد ژن‌ها، یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند. این روند بعدا منجر به تخمیر قند و کمبود اکسیژن در محیط سلولی می‌شود و در نتیجه رشد تومورها را تحریک می‌کند.

قند، افزایش دهنده ریسک سرطان

رژیم غذایی سرشار از قند می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی، به عنوان مثال چاقی شود. شاخص توده بدن (BMI) نسبت وزن به قد را برای مردان و زنان اندازه‌گیری می‌کند. BMI بالاتر به طور کلی با مصرف بیشتر قند مرتبط است. دانشمندان در مجله Cancer Epidemiology دریافتند که BMI بالاتر نیز در میان عوامل دیگر افزایش‌دهنده ریسک بروز سرطان روده بزرگ قرار دارد.

همانطور که بدن قند اضافی را در جریان خون پردازش می‌کند، یک شاخص گلیسمی بالا (GI) باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده می‌شود. تری گلیسیریدها نیز برای ذخیره قندهای اضافی تشکیل می‌شوند. GI، انسولین و تری گلیسیرید بالا همه با رژیم‌های غذایی حاوی قند زیاد و ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ ارتباط دارند.

چاره چیست؟

کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه چند توصیه اساسی در مورد قند در رژیم غذایی به ما می‌دهد. غذاهای کامل، فراوری‌نشده و سبزیجات برای رژیم غذایی ترجیح داده می‌شوند. هرچه مواد غذایی، کمتر پردازش شوند، ارزش کمتری از دست می‌دهد.

غلات سبوس‌دار وقتی پای محافظت از سلامتی در میان است، بسیار بهتر از آرد سفید است. فیبر هم به جبران برخی از تأثیرات منفی قند در رشد سرطان کمک می‌کند.

به فکر تغییر برخی از غذاهای خود باشید تا مقدار کل کربوهیدرات‌های ساده را (که غالباً در نان سفید، کلوچه، آب نبات و نوشیدنی‌های شیرین یافت می‌شوند) کاهش دهید. استفاده از کاهو به جای هر نوع نان تأثیر مثبتی دارد، در واقع باعث کاهش مصرف قند می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *