تجزیه و تحلیل اولیه فایزر نشان می دهد که واکسن کووید-۱۹ بیش از ۹۰٪ موثر است

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۲۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۲۹, ۱۳۹۹

(سی‌ان‌ان): کمپانی داروساز فایزر روز دوشنبه اعلام کرد که بررسی اولیه اطلاعات واکسن کرونای فایزر نشان می‌دهد که بیش از 90٪ موثر است و در صورت ادامه این روند، بسیار بهتر از حدی است که انتظار می‌رفت.

طی یک تجزیه و تحلیل میان‌برنامه، 94 مورد اول تایید شده کووید-۱۹ در بین بیش از 43000 داوطلب بررسی شد. این گروه یا دو دوز واکسن یا دارونما دریافت کرده بودند. این مطالعه نشان داد که کمتر از 10٪ از عفونت‌ها در شرکت‌کنندگانی بوده‌است که واکسن فایزر را زده بودند. بیش از 90٪ موارد در افرادی بود که دارونما دریافت کرده بودند.

به گفته فایزر واکسن ساخته شده با شرکت آلمانی بیوان‌تک، در هفت روز پس از دوز دوم، میزان اثربخشی بالاتر از 90٪ دارد، به این معنی که 28 روز پس از شروع واکسیناسیون، محافظت صورت می‌گیرد. این واکسن به دو دوز نیاز دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا گفته است که از هر واکسن ویروس کرونا حداقل 50٪ اثربخشی را انتظار دارد.

آلبرت بورلا، مدیر عامل فایزر، صبح روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار CNN، واکسن فایزر را “بزرگ‌ترین پیشرفت پزشکی” در صد سال گذشته جهان خواند.

بورلا گفت: “بسیار احساساتی شده‌ام! می‌توانید تصور کنید که وقتی دیروز ساعت 2 بعد از ظهر نتایج شرکت فایزر را شنیدم چه احساسی داشتم. فکر می‌کنم این بزرگترین پیشرفت پزشکی در 100 سال گذشته به لحاظ اثرگذاری خواهد بود.”

در یک اعلامیه مطبوعاتی، فایزر، غول داروسازی جهان گفت که قصد دارد به زودی و پس از کنترل داوطلبان دو ماه بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا، طبق درخواست FDA، مجوز استفاده اضطراری را از این نهاد درخواست کند.

فایزر گفت که پیش بینی می‌کند تا هفته سوم ماه نومبر به این مرحله برسد.

داکتر آنتونی فاوسی در پیامی متنی به CNN، نتایج واکسن فایزر را “خبری فوق‌العاده خوب!” خواند.

فاوسی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، گفت که اطلاعات واکسن را هنوز ندیده، اما یکشنبه شب با بورلا صحبت کرده‌است.

فایزر روز دوشنبه گفت که بررسی خواهد کرد آیا واکسن فایزر از افراد در برابر بیماری شدید کووید-۱۹ محافظت می‌کند یا نه و آیا می‌تواند محافظت طولانی مدت در برابر بیماری کووید-۱۹ را حتی در بیمارانی که قبلاً آلوده شده‌اند، ایجاد کند.

بورلا به CNN گفت: “اینکه چه مدت این محافظت ادامه دارد چیزی است که هنوز نمی‌دانیم.”

بنا به گفته بورلا، واکسن فایزر تا کنون هیچ گونه نگرانی به لحاظ ایمنی نشان نداده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *