جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

از جنگ تا صلح؛ در ۹۰ روز گذشته کلمات پرجستجوی گوگل در حوزه افغانستان چه بوده است؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

افغانستان در روزهای گذشته شاهد افزایش بی سابقه انفجار و حملات شورشیان بوده است. در یکی از این حمله ها یما سیاوش از خبرنگاران پیشین کشور در انفجار دو روز قبل جان باخت.

همزمان با این در غزنی نیز در یک حمله راکتی شورشیان در ناحیه ششم این شهر بیش از ۱۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند. این دو نمونه تنها بخشی از تصویر بزرگ خشونت های این روزهای افغانستان است. اما همین خشونت ها در رسانه های اجتماعی و انترنت نیز به شدت به چشم می خورد.

یما سیاوش، ترند گوگل

درست چند لحظه بعد از انفجار و تایید خبر کشته شدن یما سیاوش، کاربران صفحات فسبوک و توییتر عکس‌ها و ویدیوهای برنامه های او را باز نشر می‌کردند. اما واکنش ها تنها به این صفحات ختم نشد بلکه بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی، سفارت خانه های مقیم افغانستان نیز به این رویداد پرداختند.

نام یما سیاوش درست پس از چند ساعت از کشته شدنش در قسمت جستجوی گوگل نیز ترند شد. نام او یکی از کلماتی بود که بیشترین جستجو را به همراه داشت.

در هفته‌های اخیر، کلمات و عباراتی چون «خبر عاجل امروز کابل»، انتحاری، انفجار، حمله، کشتار، ترور، امنیت، پولیس، صلح و «صلح چیست» بیشترین جستجو را در گوگل داشته‌اند و ترند گوگل هستند.

این کلمات در حالی ترند شده که هر روز اتفاق غم انگیز دیگری در افغانستان رخ می‌دهد و فضای مجازی و حقیقی برای مردم با ترس از انتحار و انفجار و … می گذرد.

واژه ترور، ترند گوگل

در تازه ترین خبر، پولیس کابل روز گذشته تایید کرد که حنیف‌‌الله صافی، سریاور پیژندوال وزارت دفاع، در نزدیک منطقه‌ی پلچرخی کابل از سوی تفنگ‌داران ناشناس ترور شده است.

https://twitter.com/Reporterlyaf/status/1325356145867972609

صبح روز گذشته یک شنبه (18 عقرب) نیز یک دادستان در هرات ترور شده است.

این در حالی است که طی یک ماه گذشته دست کم 13 نفر توسط افراد مسلح در شهر هرات کشته شده‌اند.

انتحاری، انفجار و حمله

از واژه های دیگری که در قسمت جستجوی گوگل، ترند این روزهای افغانستان است، انتحاری، انفجار و حمله می‌باشد.

انفجار ماین مقناطیسی روز گذشته باعث شد تا یما سیاوش و دو نفر همراه او کشته شوند.

از طرفی حمله به دانشگاه کابل که روز دوشنبه (12 عقرب) رخ داد از تازه ترین رخ دادهایی است که در آن 46 دانشجو کشته و زخمی شدند.

شماری از مهاجمان انتحاری ابتدا وارد دانشگاه کابل شده و در ساختمان «ستاژ قضایی دانشکده حقوق» به تیر اندازی پرداختند.

این تیراندازی نزدیک به شش ساعت دوام کرد و پس از آن سخنگوی وزارت داخله اعلام کرد که این حمله با کشته شدن سه تروریست پایان یافته است.

این حمله که گروه داعش مسئولیتش را بر عهده گرفت، با واکنشهای گسترده همراه شد. رییس جمهور غنی نیز روز سه شنبه (13 عقرب) را ماتم ملی اعلام کرده و تاکید نمود که «انتقام چند برابر» می‌گیرد.

امنیت و پولیس

از سویی مردم پولیس را نیز در تامین امنیت ناکام می‌خواند. این در حالی است که سطح جرایم و ناامنی ها در سایر نقاط کشور به خصوص کابل رو به وخامت است.

به دنبال ناآرامی های اخیر در پایتخت و افزایش جرایم و سرقت های مسلحانه امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرده بود که بر اساس هدایت رییس جمهور غنی رسیدگی به مسایل امنیتی کابل را برای چند هفته ای به عهده گرفته است.

با این وجود چند روز پس از آن که آقای صالح مسئول رسیدگی به مسائل امنیتی کابل شد، حوالی ساعت ۴:۳۰ عصر روز شنبه ۳ عقرب مرکز آموزشی کوثر دانش در ساحه پل خشک از مربوطات حوزه سیزدهم کابل هدف انفجار یک حمله کننده انتحاری قرار گرفت و در آن ۲۴ تن بشمول دانش آموزان دختر و پسر کشته و بیش از ۵۷ تن بر اساس آمار وزارت داخله زخمی شدند.

صلح و مردمی که چشم به دوحه دوخته‌اند

اما در کنار واژهای مترادف با مرگ و خون، واژه صلح هنوز هم امید شب و روز شهروندان کشور است.

کلمه صلح و عبارت “صلح چیست؟!” نیز در بین واژه های ترند شده گوگل نیز به چشم می‌خورد.

در پی حمله به دانشگاه کابل، شماری از دانشجویان دانشگاه پکتیا گردهم آمده با شعار دادن «کشتار افغانان بس است»، «هدف ما فقط صلح»،‌ «مرگ محصل مرگ پیشرفت است» با قربانیان حمله کابل ابراز همدردی کردند. آنان این حمله را عمل غیرانسانی و غیراسلامی خوانده اند.

هرچند شهروندان افغانستان هر روز شاهد رویدادهای ناگوار در سطح کشور هستند اما هنوز هم به آمدن صلح امید دارند و پیگیر جریان گفتگوهای بین الافغانی هستند و کلمه صلح و عبارت صلح چیست را در مدت 90 روز جز کلمات ترند در جستجوی گوگل قرار داده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان