یافته های تازه یک نظرسنجی؛ کرونا به صورت گسترده زندگی زنان افغان را متاثر ساخته است

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۲۹, ۱۳۹۹

کمیته بین المللی نجات می‌گوید ویروس کرونا خسارت زیادی به همه افغان ها وارد کرده اما در این میان زنان بیشتر متاثر از این بیماری شده اند. این ویروس تمام جوانب زندگی زنان افغان شامل کار و مراقبت‌های بهداشتی را از مراکز شهرها تا کمپ‌های آوارگان متاثر ساخته است.

این کمیته در اعلامیه‌ایی مطبوعاتی گفته است که برای درک تاثیرات جنسیتی این ویروس در افغانستان، زنان در سازمان ملل، کمیته نجات بین المللی، سازمان های مدنی و شرکت مخابراتی خصوصی روشن نظرسنجی را در سراسر افغانستان انجام داده‌اند.

در حالی که ویروس کرونا تلفات زیادی به افغان ها وارد کرده، تاثیرات آن بر زنان و دختران که نکته مهم این سروی می‌باشد، بیشتر بوده است. آلتا میلر، مسول دفتر امور زنان سازمان ملل متحد در افغانستان گفته که: “کووید-19 تاریک ترین آسیب پذیری های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما را در معرض دید قرار می‌دهد.” “گزارشی که امروز به تازگی ارائه می‌دهیم نشان می‌دهد که از خانه ها گرفته تا کمپ‌های آوارگان داخلی، زنان افغانستان بیشتر از جنبه اقتصادی و اجتماعی آن آسیب دیده‌اند.”

بر اساس این اعلامیه، از زمان شیوع ویروس کرونا، 77 درصد از افغان هایی که در این سروی شرکت داشته اند گفته اند که این بیماری همه گیر بر سلامت عاطفی و روانی آن ها تاثیر منفی گذاشته است.

یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد که دستیابی به مراقبت‌های بهداشتی برای اکثریت قریب به اتفاق مردم یک چالش است. پاسخ دهندگان خاطر نشان کرده اند که زمان زیادی را در انتظار پزشک می‌مانند، عدم توانایی جستجوی مراقبت های پزشکی در زمان نیاز، دسترسی به لوازم پزشکی، محصولات بهداشتی و غذا نیز کاهش یافته است.

این یافته ها همچنین نشان می‌دهد که 63 درصد از زنان شامل در این نظرسنجی در بخش غیررسمی کار می‌کنند که از ابتدای شیوع این بیماری شغل خود را از دست داده‌اند.

خانم میلر همچنین افزوده: “این تاثیرات فقط اقتصادی نیست بلکه کار خانم‌های خانه بدون معاش در خانه نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال، تنها 11 درصد از مردان در این نظر سنجی گفته اند که حداقل سه فعالیت مربوط به کار خانه را انجام می‌دهند. در مقایسه، برای زنان به 41 درصد می‌رسد.”

ویکی آکن، مدیر کمیته بین المللی نجات در افغانستان گفته که: “ما می‌دانیم که بحران‌ها به دلیل نابرابری جنسیتی بر زنان و دختران تاثیر متفاوتی می‌گذارد، اما با  این حال، هنوز شاهد آن نبوده ایم که برنامه های رسیدگی به ویروس کرونا، نیازهای منحصر به فرد آنان را در اولولیت قرار داده باشد. مشارکت معنادار زنان در تمام سطوح، تمرکز بر جمع آوری و تجزیه و تحلیل معلومات های تفکیک شده جنسیتی، بودجه تعیین شده برای حمایت از نیازهای زنان و دختران در اطمینان از عقب گرد آنها به دلیل ویروس کرونا بسیار مهم است.”

در همین حال آلتا میلر نیز اظهار داشته که “افغانستان فرصتی بی نظیر دارد تا با نزدیک شدن کشور به صلح، قدرتمندتر و بهتر شود. اما برای این کار، زنان باید از رسیدگی ها به آسیب های این ویروس نفع ببرند که ما در گزارش خود به این آسیب پذیری ها اشاره کرده ایم. تمام موارد مقابله با این ویروس باید فراگیر باشد و به رهبری کار زنان چه در خارج و در خانه بپردازد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *