سرور دانش خواهان بازنگری «روند طی شده‌ی گفت‌وگوهای صلح» از سوی رهبری جدید آمریکا شد

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۱۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری خواستار بازنگری دوباره “روند طی شده‌ی گفت‌وگوهای صلح افغانستان” از سوی رهبری جدید امریکا شده است.

این خواست از سوی سرور دانش روز دوشنبه، (19عقرب) در نشست ملی تقویت روند اطلاعات در سطح محلی مطرح شد.

او از رهبری جدید امریکا خواست که روند گفت‌وگوهای صلح در دوحه را مورد بررسی و ارزیابی دوباره قرار دهد.

سرور دانش گفت، امیدوار است که با بازنگری دوباره روند گفت‌وگوهای صلح، مشکلات موجود رفع شود و همه طرف‌ها به صورت مسوولانه‌تر و با دقت بیش‌تر که متکی بر واقعیت‌ها باشد، از روند صلح حمایت کنند.

این در حالی است که پس از امضای رسمی توافق نامه میان آمریکا و طالبان مذاکرات بین‌الافغانی میان هئیت افغانستان و شورشیان در 22 سنبله سال جاری در دوحه شروع شد اما نتیجه آن تاکنون معلوم نیست.

انتظار می رود روند گفتگوهای صلح که از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا رهبری و مدیریت می‌شد اکنون پس از انتخابات این کشور و پیروزی جو بایدن تغییر نماید. دولت افغانستان امیدوار است که همکاری‌ها با امریکا تحت رهبری دولت بایدن بیش‌تر از گذشته تقویت شود.

در همین حال، سرور دانش از دولت جدید امریکا خواسته تا در کنار سایر کشورها از روند صلح و حفظ ارزش‌ها و دست‌آوردهای دولت و مردم افغانستان حمایت کند.

دانش در نشست “ملی تقویت روند اطلاعات در سطح محلی” گفت که گروه طالبان به خاطر عدم انعطاف‌پذیری‌ها و سماجت خود، عامل اصلی به بن‌بست کشیدن گفت‌وگوهای صلح و بی‌باوری مردم به این روند است.

او افزود: “به همین جهت اکنون مردم افغانستان به پروسه صلح بی‌باور شده‌اند و حق هم دارند که بی‌اعتماد و ناامید شوند.”

معاون دوم رییس جمهور افزود: «ما موافقت‌نامه دوحه را نه امضا کرده‌ایم و نه طرف آن بوده‌ایم و نه آن را تأیید کرده‌ایم و از نگاه حقوقی، قانونی و تعهدات خود، در قبال جزییات محتوای آن هیچ‌گونه مسوولیتی هم نداریم.»

به گفته دانش، مسوولیت و تعهد دولت تنها اعلامیه مشترک کابل – واشنگتن و لویه‌جرگه مشورتی افغانستان و قطع‌نامه شورای امنیت ملل متحد برای اصل موضوع صلح و تعقیب همه موضوعات مورد اختلاف در میز مذاکره است.

دانش از جانب دیگر گفت که اکثریت زندانیان رهاشده طالبان خلاف تعهدات‌شان دوباره به میدان جنگ برگشته‌اند.

در روزهای اخیر خشونت‌ها نیز افزایش یافته است و به باور او افزایش خشونت‌ها خود نقض صریح موافقنامه امریکا و طالبان است.

او طالبان را متهم کرد که به تعهدشان عمل نکرده‌ و ارتباط‌شان را با گروه‌های تروریستی نیز قطع نکرده‌ و هنوز هم بر موضع جنگ طلبانه‌شان اصرار دارند و به راه حل مسالمت‌آمیز باور ندارند.

دانش که در نشست ملی تقویت اطلاع‌رسانی در سطح محلی سخنرانی می‌کرد، اطلاع‌رسانی توسط سخنگویان حکومت در ولایت‌ها را برای اداره عامه یک تکلیف و دست‌رسی مردم به اطلاعات را نیز یک حق شهروندی عنوان کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *