۱۰ حقیقتی که سردی پا و انگشتان پا از سلامتی شما فاش می کند

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۱۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۲۹, ۱۳۹۹

ممکن است فکر کنید مشکلی نیست اگر پا و انگشتان پا همیشه سرد باشد. اما در واقع این موضوع نباید نادیده گرفته شود. ممکن است هیچ مشکلی نباشد، اما شاید هم اشتباه کنید. در واقع، ممکن است دریابید که اولین علامت یک مشکل سلامتی اساسی را دارید. دانستن علائم اولیه می‌تواند به شما در مدیریت بیماری که کشف نشده کمک کرده و از عواقب بعدی آن جلوگیری کند.

۱۰ اختلال که توسط سردی پا و انگشتان پا مشخص می‌شود

۱. نوروپاتی دیابتی

سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها عارضه شایع دیابت نوع 1 و 2 است. نوروپاتی دیابتی آسیب عصبی است که در صورت ابتلا به دیابت ممکن است اتفاق بیفتد. معمولاً به آرامی‌توسعه می‌یابد، حتی در طول یک دهه قبل از اینکه تشخیص داده شود. اولین علامت مکرر این عارضه، احساس بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در پاها است. حساسیت بیش از حد به لمس، دشواری در راه رفتن، احساس سوزش در پاها، بیشتر در شب، ضعف در عضلات، مشکلات معده  و سرگیجه هنگام ایستادن برخی از علائم این اختلال هستند.

مطلب مرتبط: اگر این نشانه ها را دارید، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید

۲. آرترواسکلروزیس

تصلب شرایین بیماری قلبی عروقی است که باعث سخت یا باریک شدن رگ‌ها می‌شود. با گذشت زمان، ممکن است پلاک در داخل دیوارها جمع شود. این انسداد از جریان خون مناسب جلوگیری می‌کند، بنابراین عروق شما مسدود می‌شود.

۳. بیماری رینود

بیماری یا سندروم رینود بر رگ‌های خونی شما تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود خون به پاها یا دستان شما نرسد. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که در سرما بیرون باشید یا استرس داشته باشید. علت آن تنگ شدن یا محدود شدن رگ‌های خونی است.

مطلب مرتبط: با مصرف این مواد غذایی جریان خون را در بدن تان بهبود بدهید

۴. بیماری عروق

سیستم عروقی شما شامل رگ‌ها، مویرگ‌ها و عروق است که خون را در بدن گردش می‌دهند. هنگامی که به بیماری عروقی مبتلا هستید، بر سیستم گردش خون شما تأثیر می‌گذارد و باعث انسداد و محدود شدن جریان خون در تمام قسمت های بدن می‌شود.

۵. کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون برای بدن تولید نمی‌کند. غده تیروئید تقریباً روی تمام اعضای بدن شما تأثیر می‌گذارد، از جمله قلب و متابولیسم بدن. از آنجا که غده تیروئید قلب و بدن شما را کنترل می‌کند، اگر به درستی کار نکند، دچار مشکلات گردش خون و علائمی مانند سردی پا و انگشتان پا خواهید شد.

۶. گردش خون ضعیف

شایع‌ترین دلیل گردش خون ضعیف، اضافه وزن، مشکلات قلبی، لخته شدن خون، دیابت یا بیماری عروق است.

۷. نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی اختلالی است که می‌تواند ناشی از عوارض مربوط به دیابت باشد،‌ نوعی آسیب عصبی که روی ساق پا و پا تأثیر می‌گذارد. تقریباً نیمی از کسانی که دیابت دارند به نوروپاتی محیطی مبتلا می‌شوند.

 ۸. فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که باعث خستگی مفرط و درد اسکلتی عضلانی می‌شود. سردی دست و پاها، مشکلات خلقی و ضعف حافظه برخی از علائم این بیماری هستند.

مطلب مرتبط: ۷ دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

۹. کمبود ویتامین B

اگر به اندازه کافی ویتامین B دریافت نمی‌کنید، ممکن است احساس گزگز در پاهای‌تان داشته باشید. سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، خستگی زیاد و سردرد از سایر علائم این کمبود هستند.

۱۰. اضطراب

استرس، حملات هراس و اضطراب می‌توانند باعث احساس سرما در پا و انگشتان پا شوند. هنگامی که دچار استرس می‌شوید، جریان خون  به دست و پاها نمی‌رسد، بلکه به سمت اعضای بزرگ‌تر بدن می‌رود. به این ترتیب سردی انگشتان پا را تجربه می‌کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *