۱۰ ماده غذایی معمولی که می توانند سمی باشند

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۲۹, ۱۳۹۹

چیزهای خطرناک زیادی در آشپزخانه وجود دارد و بسیاری از غذاها که اغلب طعم خوبی هم دارند، می‌توانند تهدیدکننده سلامتی باشند. در این نوشتار با ۱۰ ماده غذایی آشنا می‌شوید که می‌توانند سمی باشند.

۱. هسته گیلاس

هسته گیلاس پر از پروسیک اسید است که به آن سیانور نیز گفته می‌شود و سمی است. اما اگر تصادفاً یک هسته خورید نگران نشوید! هسته‌های سالم از سیستم عبور می‌کنند و خارج می‌شوند!

۲. دانه سیب

دانه‌های سیب هم سیانور دارند، بنابراین خوردن تعداد زیادی از آنها عاقلانه نیست. خوشبختانه، این دانه‌ها دارای پوشش محافظتی هستند که در صورت خوردن، سیانور وارد سیستم بدن نمی‌شود. اما محتاط بودن بد نیست. سیانور حتی در دوزهای کم می‌تواند باعث تنفس سریع، تشنج و احتمالاً مرگ شود.

۳. جوز هندی

جوز هندی وقتی مقدار کم مصرف شود، طعم خوبی به غذاها می‌دهد. اما مصرف آن به میزان یک قاشق غذاخوری می‌تواند مشکلات بزرگی در بدن ایجاد کند. حتی 2 قاشق چایخوری از آن می‌تواند برای بدن سمی باشد به دلیل میریستیسین، ترکیبی که می‌تواند توهم، خواب آلودگی، سرگیجه، گیجی و تشنج ایجاد کند.

۴.‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ کچالوی سبز

برگ، جوانه‌ و ساقه‌های زیر زمینی کچالو (سیب‌زمینی) حاوی ماده‌ای سمی به نام گلیکو آلکالوئید است. گلیکو آلکالوئیدها کچالویی را که در معرض نور قرار گرفته، آسیب دیده یا کهنه شده، سبز می‌کنند. خوردن کچالو با محتوای گلیکو آلکالوئید بالا می‌تواند باعث حالت تهوع، اسهال، گیجی، سردرد و مرگ شود.

۵. لوبیا قرمز خام

از بین انواع لوبیا، لوبیای قرمز خام بیشترین غلظت لکتین را دارد. لکتین سمی است و می‌تواند معده را به هم بریزد، یا استفراغ و اسهال ایجاد کند. برای ایجاد این عوارض جانبی فقط 4-5 لوبیای خام کافی است!

۶. بادام تلخ

هر دو نوع بادام (تلخ و شیرین) دارای آمیگدالین هستند، نوعی ترکیب شیمیایی که می‌تواند به سیانید تبدیل شود، اما بادام تلخ بالاترین سطح را دارد. خوردن بادام شیرین بی‌خطر است اما خوردن بادام تلخ باعث گرفتگی، حالت تهوع و اسهال می‌شود.

۷. سمارق (قارچ)

سمارق در پیتزا عالی است، اما مراقب برخی از انواع سمارق در طبیعت باشید. دو نوع به ویژه مضر هستند – کلاهک مرگ (Amanita phalloides) و فرشته تباهی (Amanita virosa). خوردن این نوع سمارق‌ها باعث درد شکم، اسهال و استفراغ، کم شدن آب بدن، تشنگی شدید، نارسایی کبدی، کما و مرگ می‌شود.

۸. کاجو (بادام هندی)

کاجوهایی که با برچسب خام در فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید مشکلی ندارند زیرا بخار داده می‌شوند تا سمی به نام اوروشیول را از پوسته‌اش خارج کنند. اوروشیول همان سمی است که در پیچک سمی آمریکایی هم وجود دارد. خوردن کاجو که از قبل بخار داده نشده می‌تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود و اگر حساسیت شدید باشد، می‌تواند کشنده باشد.

۹. عسل

آلکالوئیدهای پیرولیزیدین، سمی است که در عسل یافت می‌شود. اگر عسل به درستی پاستوریزه نشود، خوردن آن می‌تواند منجر به سردرد، سرگیجه، ضعف و استفراغ شود.

۱۰. فلفل قرمز

البته یک فلفل شما را نمی‌کشد! اما فلفل‌ها یک ماده شیمیایی به نام کپسایسین دارند، همان ماده‌ای که آنها را تند می‌کند و در اسپری فلفل نیز استفاده می‌شود. مصرف زیاد فلفل (مانند مسابقه خطرناک خوردن فلفل) می‌تواند منجر به انقباض ریه شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *