۴۶ کشته و زخمی در حمله بر دانشگاه کابل؛ از اعلام ماتم ملی تا نوید انتقام چند برابر ریاست جمهوری

توسطفریدون حسنی

آبان ۱۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

حمله بر دانشگاه کابل که گروه داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت و در آن ۴۶ تن کشته و زخمی شدند با واکنش های گسترده همراه شده است. رییس جمهور غنی امروز را ماتم ملی اعلام کرده و تاکید نمود که «انتقام چند برابر» می گیرد.

حوالی ساعت ۱۱ روز گذشته شماری از مهاجمان انتحاری ابتدا وارد دانشگاه کابل شده و در ساختمان «ستاژ قضایی دانشکده حقوق» به تیر اندازی پرداختند.

این تیر اندازی نزدیک به شش ساعت دوام کرد و پس از آن سخنگوی وزارت داخله اعلام کرد که این حمله با کشته شدن سه تروریست پایان یافته است.

طارق آرین افزوده که در این حمله ۱۹ تن کشته و ۲۲ تن زخمی شده اند. اما معصومه جعفری معاون سخنگوی وزارت امروز به خبرنامه گفت شمار کشته شدگان این حمله به ۲۲ تن و زخمیان آن نیز به ۲۴ تن رسیده است.

به گفته او زخمیان این رویداد در شفاخانه های علی آباد و وزیراکبرخان بستری اند.

هرچند گروه طالبان مسوولیت این رویداد را رد کرده است اما مقامات حکومتی طالبان را عامل این حمله می دانند.

اعلام ماتم ملی

پس از این حمله ارگ ریاست جمهوری ناوقت شب گذشته بانشر اعلامیه ای اعلام کرد که دولت افغانستان به منظور غمشریکی با خانواده های قربانیان این رویداد و ادای احترام امروز سه شنبه را ماتم ملی اعلام کرده است.

در اعلامیه ارگ آمده است که بیرق افغانستان در سراسر کشور و نمایندگی های سیاسی در خارج از افغانستان به حالت نیمه افراشته در آورده می شود.

آقای غنی همچنان به والیان ولایات هدایت داده تا امروز بخاطر اتحاف دعا به قربانیان در سراسر کشور، مراسم عزاداری را برگزار کنند.

نوید انتقام

رییس جمهور غنی حوالی ساعت ۸ شب گذشته در یک پیام ویدیویی در واکنش به این حمله گفت: «دشمنان افغانستان و حامیان آنان باید به گونه واضح بدانند که مردم قهرمان ما هیچگاه در برابر ظلم و وحشت هیچ ظالم و جابری سر خم نکرده اند، بلکه مانند نیروهای دلیر امنیتی و دفاعی ما با شجاعت و دلیری مبارزه کرده اند.»

غنی تاکید کرد که مردم در کنار نیروهای امنیتی ایستاده اند و از آنان به عنوان مدافعین وطن، مردم، قانون و ارزش ها، حمایت می کند.

او هشدار داد: «به دشمن وحشی افغانستان می‌گویم که بدون گرفتن انتقام رها نمی‌شوید. انتقام خون پاک اولادها و شهدای معصوم ما حتماً چند برابر از شما گرفته خواهد شد. نیروهای دلیر ما، شما را در هرگوشه می‌پالند و از بین خواهند برد.»

رییس جمهور این حمله را محکوم کرده خاطرنشان کرد که حمله بر مساجد، تکایا و مراکز علمی، فرهنگی، اکادمیک و تاسیسات عام‌المنفعه، حمله «بر انسان و جنایت ضد بشری» است.

غنی این حمله را حمله بر عزت، پیش‌رفت و آینده روشن افغانستان خوانده تاکید کرد که طالبان و دیگر تروریستان باید بدانند که با خلق این‌گونه وحشت اراده مردم را ضعیف نمی‌توانند.

حمله بر دانشگاه کابل با واکنش های گسترده داخلی و خارجی همراه شده است. شماری از شهروندان افغانستان با را اندازی کمپاینی در صفحات مجازی خواهان توقف گفتگوهای صلح دوحه شده است.

عاملان حمله بر دانشگاه کابل به دنبال یک جنگ دایمی در افغانستان اند

در همین حال زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در واکنش به حمله‌ی روز گذشته بر دانشگاه کابل در رشته توییت های گفته است که عاملان این حمله مخالفان صلح و به دنبال یک جنگ دایمی در افغانستان اند و می‌خواهند هرج‌ومرج، بی‌ثباتی و فقر را در افغانستان ایجاد کنند.

او افزوده که دولت افغانستان و طالبان نباید از این حمله‌ی وحشیانه برای امتیازگیری در برابر یک‌دیگر استفاده کنند، زیرا دو طرف با یک دشمن مشترک مواجه اند.

او از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته است که برای صلح متحد شده و راهی برای آتش‌بس و دست‌یابی سریع به یک توافق سیاسی را پیدا کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *