کرونا در افغانستان؛ از افزایش شیوع تا کاهش ترس

توسطفریدون حسنی

آبان ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۱۳, ۱۳۹۹

همزمان با سیر صعودی شیوع ویروس کرونا در کشور وزارت صحت عامه می گوید لابراتوارهای شخصی که تست کرونا را انجام می دهد بدون انجام معاینه و گرفتن نمونه نتیجه مثبت یا منفی را نظر به در خواست متقاضی ارایه می دهند.

احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت امروز دوشنبه (۱۲عقرب) در نشست خبری گفت که با در نظرداشت افزایش واقعات کرونا در جهان و کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان در افغانستان نیز شیوع ویروس کرونا سیر صعودی به خود گرفته است.

عثمانی افزوده: «پیام اساسی وزارت صحت عامه این است که ما نمیخواهیم و نباید ترس و اضطراب بین مردم ایجاد شود. زیرا ایجاد ترس نه تنها بهبود نمی اورد که باعث وخامت وضعیت میشود.»

او اضافه کرد که شیوع ویروس کرونا در افغانستان در هفته ۴۴ قرار دارد و با در نظرداشت نمونه های اخذ شده نشان می دهد که تعداد واقعات کرونا در حال افزایش است.

سرپرست وزارت صحت خاطرنشان کرد که تعداد واقعات فوتی هر چند در مقایسه با کشورهای همسایه کم است اما افزایش جزئی را نشان می دهد و در یک هفته۲۲ فرد مبتلا به ویروس کرونا جانباخته اند.

عثمانی تاکید کرد که در تمام افغانستان ۲۴۹ فرد مبتلا به ویروس کرونا بستری اند که اکثریت آنان نیز تحت کنترول قرار دارد و از این میان تنها ۴۶ تن وضعیت وخیم دارند که به مراقبت شفاخانه ایی نیاز دارند.

نتیجه تشخیص معاینه کرونا نظر به خواست متقاضی

سپرست وزارت صحت عامه تاکید کرد که یک تعداد پیام های دریافت کرده است که گویا لابراتوارهای شخصی که تست کرونا را انجام می دهند بدون گرفتن معاینه یا سمپل نتیجه مثبت یا منفی را نظر به درخواست متقاضی ارایه می کنند.

او این اقدام را جفای بزرگ به حالت صحی مردم و اقتصاد و تجارت کشور خوانده تاکید کرد:‌ «اگر کسی مبتلا به کرونا است و سند منفی به او داده شود و او به کشور دیگری سفر کند و پس از گرفتن تست از او فهمیده شود که او مصاب به کرونا است باعث می شود که خطر برای روابط تجاری کشورها ایجاد شود.»

عثمانی در ادامه گفت که به همین دلیل وزارت صحت در هفته های گذشته نظارت دقیق از لابرتوارها داشته و برای چند لابراتوار اخطار کتبی داده شد و اگر این ورند ادامه یابد جواز آن لابراتوار ها گرفته خواهد شد.

تاکید وزارت صحت بر استفاده از ماسک

عثمانی در ادامه افزود که پیام وزارت این است که شهروندان از ماسک استفاده کنند در بیرون و محیط کاری که از طریق وزارت پیشنهاد شده بود به کابینه اجباری شده است.

به گفته او نظارت وزارت صحت نشان می دهد که بعضی ادارات دولتی و همچنان در مناطق و اماکن شلوغ از ماسک استفاده نمی شود.

سرپرست وزارت صحت ادامه داد که بررسی ها در هرات و کابل نشان می دهد که اکثر واقعات مثبت در محافل عروسی به دلیل سربسته بودند ان شیوع پیدا کرده و به این لحاظ وزارت صحت رهنمودی برای محافل عروسی و صالون های عروسی ترتیب شده که تا اخر هفته نهایی شده و به دسترس تمام مالکین هوتل ها و تالارهای عروسی قرار می دهد.

ثبت ۱۳۲ مورد تازه ابتلا به ویروس کرونا

وزارت صحت عامه‌ امروز دوشنبه اعلام کرده است که در ۲۴ ساعت گذشته ۴۵۳ نمونه‌ی مشکوک به ویروس کرونا در لابراتوارهای این وزارت بررسی شده که از این میان نتایج ۱۳۲ مورد آن مثبت بوده که با ثبت آن شمار مبتلایان به ۴۱ هزار و ۶۳۳ نفر افزایش یافته است.

این وزارت افزوده در عین زمان ۱۶ فرد مبتلا به کرونا بهبود یافته و ۵ فرد مبتلا به این ویروس جانباخته اند که با ثبت این ارقام شمار بهبود یافتگان به ۳۴ هزار و ۳۴۲ نفر و شمار جانباختگان به یک‌هزار و ۵۴۱ نفر رسیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *