۵ نشانه هشداردهنده ابتلا به زوال عقل

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : آبان ۳, ۱۳۹۹

مانند اکثر بیماری‌هایی که به شدت بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارند، زوال عقل نیز یک اختلال غم‌انگیز و آزاردهنده است. در این مقاله، برخی از علائم هشداردهنده این بیماری صحبت خواهیم کرد.

1- دشواری در برنامه‌ریزی یا حل مشکلات

برخی از افراد مبتلا به زوال عقل تغییرات ناگهانی را در توانایی خود برای توسعه و دنبال کردن یک برنامه تجربه می‌کنند. کارهای ساده‌ای، مانند پیگیری موجودی حساب بانکی یا پیروی از یک دستورالعمل، بسیار پیچیده‌تر می‌شوند. تمرکز نیز برای این افراد دشوار می‌شود.

مطلب مرتبط: ۷ دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

2- بروز مشکل در انجام کارهایی که قبلا عادی بوده‌اند

یکی از علائم بارز زوال عقل کاهش توانایی در انجام کارهای معمول است. شاید فرد نتواند در مسیری آشنا پیاده‌روی کند یا نحوه انجام بازی مورد علاقه‌اش را فراموش کند. به طور معمول، انجام یک کار عادی دشوار می‌شود. هرگونه تغییر محسوس در توانایی فرد برای انجام یک کار معمول نیاز به توجه دارد.

3- مشکلات جدید هنگام برقراری ارتباط

افراد مبتلا به زوال عقل اغلب برای گفتگو و برقراری ارتباط با مشکلاتی روبرو می‌شوند. آنها ممکن است دست تعامل بردارند، چیزی را که گفته‌اند فراموش کنند یا نتوانند به گفتگو ادامه بدهند. چالش در پیدا کردن واژگان نیز یکی از علائم معمول زوال عقل است.

۴- کناره‌گیری از فعالیتهای اجتماعی یا کار

هنگامی که چالش‌های شناختی همراه با زوال عقل آغار می‌شود، فرد مبتلا ممکن است خود را از فعالیت‌های اجتماعی دور کند. بخشی از این کناره‌گیری را می‌توان به تغییر شخصیت، ترس یا انکار نسبت داد. برخی از مبتلایان به زوال عقل به تدریج از سایر آدم‌ها و فعالیت‌ها دور می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند جالب و ساده برای تقویت مغز

5- فقدان حافظه که باعث بروز مشکلاتی در زندگی روزمره می‌شود

نکته مهم در اینجا اختلالی است که در زندگی روزمره ایجاد می‌شود. فراموشی گاهی برای همه ما اتفاق می‌افتد، اما این فراموشی‌ها به ندرت مشکل بزرگی در زندگی روزانه ما ایجاد می‌کنند. در مراحل اولیه زوال عقل، فراموش کردن اطلاعاتی که اخیراً آموخته‌اید یکی از بارزترین علائم بیماری است. سایر علائم قابل‌توجه مشکلات شدید حافظه عبارتند از:

– فراموش کردن تاریخ‌ها یا رویدادهای مهم

– چندین بار سوال کردن در مورد اطلاعاتی که قبلا داده شده‌است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *