جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

این ۱۰ عادت نادرست، ذره ذره سلامتی تان را تباه می کنند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همه می‌دانند که عادت‌هایی مانند استعمال سیگرت یا خوردن غذاهای ناسالم می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی ما بگذارند، اما بسیاری از عادت‌های مضر کمتر شناخته‌شده وجود دارند که جزئی از زندگی ما شده‌اند و ذره ذره سلامتی‌مان را تباه می‌کنند.

۱. استفاده از گوشی در تخت‌خواب

مطالعات اخیر نشان داده که استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب، نه تنها به کیفیت خواب ما آسیب می‌زند بلکه باعث افزایش وزن و خستگی روزانه می‌شود. این عادت نادرست، همچنین بر سطح بهره‌وری، توانایی یادگیری و سطح استرس ما تأثیر می‌گذارد.

۲. شستن دست‌ها با آب گرم

مطالعات مختلف تأیید کرده‌اند که آب سرد و گرم در حذف میکروب‌ها و باکتری‌ها به یک اندازه موثر هستند. به علاوه، ثابت شده که آب سرد در واقع برای دست‌های ما از آب گرم سالم‌تر است زیرا آب گرم دست‌ها را به مرور خشک می‌کند.

۳. نوشیدن آب از بطری‌های پلاستیکی

بطری‌های پلاستیکی به دلیل مواد شیمیایی که در دمای بالا آزاد می‌کنند، تهدیدی برای سلامتی هستند.

مثلا اگر بطری را در یک روز گرم در موترتان (ماشین) بگذارید، ممکن است لایه‌های سطحی پلاستیک یک ماده شیمیایی سمی (بیسفنول A) آزاد کند و آب را آلوده کند. این ماده شیمیایی می‌تواند بر سیستم غدد درون‌ریز تأثیر گذاشته، خطر ابتلا به آندومتریوز و سرطان سینه را افزایش دهد.

۴. تند غذا خوردن

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که تند غذا خوردن می‌تواند منجر به چندین مشکل از جمله افزایش وزن، خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سکته شود.

کسانی تند غذا می‌خورند، به احتمال زیاد پرخوری هم می‌کنند، زیرا از زمان شروع غذا خوردن تقریباً 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز سیگنال‌های سیری را منتقل کند. بنابراین، ممکن است سیر شده باشید و به خوردن ادامه دهید.

مطلب مرتبط: علم چه می گوید؛ ۱۲ روش کاهش گرسنگی و اشتها

۵. مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن

طبق مطالعات متعدد، باید حداقل 30 دقیقه بعد از غذا مسواک بزنید. اسیدهای ایجاد شده توسط غذاهای مختلف می‌توانند مینای دندان را فرسوده کنند، به این معنی که دندان‌ها درست پس از خوردن در ضعیف‌ترین حالت قرار دارند.

خوشبختانه، بدن راهی برای متعادل‌سازی سطح اسید بالا به کمک بزاق دارد، اما این روند زمان‌بر است. بنابراین، مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا خوردن به این معنی است که به دندان‌ها آسیب می‌رسانید.

۶. تمیز کردن گوش با گوش‌پاک کن

طبق یک مطالعه، استفاه از گوش‌پاک‌کن موم گوش را به سمت مجرای گوش می‌راند. همچنین می‌تواند منجر به عفونت و وزوز گوش شود.

در واقع توصیه می‌شود که با موم گوش کاری نداشته باشید و بگذارید به طور طبیعی بیرون بیاید. موم گوش مانند یک فیلتر برای کانال گوش عمل می‌کند و از ورود گرد و غبار جلوگیری می‌کند. تمیز کردن گوش با گوش‌پاک‌کن باعث آسیب‌پذیری گوش در برابر آلودگی می‌شود.

مطلب مرتبط: آیا روغن زیتون عفونت گوش را از بین می برد؟

۷. نوشیدن بیش از حد آبمیوه

نوشیدن بیش از حد آبمیوه برای ما مضر است به این دلیل که مقادیر زیادی فروکتوز دارد. مهم نیست که چه نوع آبمیوه‌ای می‌نوشید، زیرا حتی با کیفیت‌ترین آبمیوه‌ها هم دوز قابل‌توجهی از قند دارند.

۸. مصرف زیاد نمک

میزان نمکی که مصرف می‌کنید تأثیر مستقیم بر سلامتی شما دارد و با اختلالاتی مانند فشار خون بالا همراه است. و در نهایت، فشار خون بالا ممکن است قلب، عروق و کلیه‌ها را دچار مشکل کند.

مطلب مرتبط: قاتل خاموش؛ فشار خون بالا به ۵ شیوه سلامتی‌تان را تباه می کند

۹. زیاد خوابیدن

خواب زمانی است که بدن، خود را ترمیم می‌کند. اما اگر تصور دارید خواب بیشتر با استراحت بیشتر و سلامتی همراه است، اشتباه می‌کنید. خواب زیاد که تبدیل به عادت شود، با میزان بالاتر مرگ و میر، افسردگی، بیماری قلبی، چاقی و اختلال در عملکرد مغز ارتباط دارد.

مطلب مرتبط: اختلالات خواب چه تاثیری بر ریسک بروز سرطان دارند؟

۱۰. نشستن تمام روز

نشستن بیش از حد، برخی مشکلات سلامتی را به همراه دارد که نباید آنها را نادیده بگیریم. این عادت ناپسند با مرگ زودرس، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی مرتبط است. اگر شغل‌تان نشستن زیاد را ایجاب می‌کند، سعی کنید هر 30 دقیقه ک بار بلند شوید و کمی راه بروید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان