جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

از خشم تا هشدار؛ غنی در پارلمان: طالبان هیچ وقت با روایت پیروزی خود پیروز نخواهد شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

رییس جمهور غنی در معرفی نامزد وزیران کابینه به مجلس نمایندگان به طالبان هشدار داد هیچ وقت به روایت پیروزی خود پیروز نخواهد شد و تنها قول‌ارد‌وها و قطعات خاص کافی است که از حق‌ مردم و استقلال افغانستان قاطعانه دفاع کنند.

در این مراسم که تحت تدابیر شدید امنیتی امروز چهارشنبه (۳۰میزان) در تالار عمومی مجلس نمایندگان برگزار شده بود رییس جمهور غنی گفت، باوجود اطمینانی که برای آتش بس و کاهش «جدی» خشونت در هنگام برگزاری لویه جرگه داده شده بود طالبان و حامیان آنان به خشونت ادامه داده اند.

او افزوده که حملات اخیر طالبان در ولایت هلمند و غور و سایر نقاط کشور، نشان دهنده این است که آنها هنوز هم به «روایت کاذب فتح» باورمند هستند.

رییس جمهور هشدار داد: «طالب هیچ وقت به روایت فتح خود پیروز نخواهد شد. تنها قوت ۳۸ هزاره نفری قطعات خاص و قول اردوی هوایی ما کافی است تا از حقوق مردم و از حق ارادیت و استقلال ما قاطعانه دفاع نماید».

غنی ادامه داد که نیروهای امنیتی و دفاعی ثابت کرده اند که پاسبانان قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان و متعهد به ارزش های حاکمیت قانون و مدافعان استقلال، امنیت ملی و آزادی افغانستان است و «شهامت، قهرمانی و فداکاری های نیروهای ما» هرگز فراموش نمی شود.

او تاکید کرد که در جلسه اخیر شورای امنیت به مسوولین هدایت داده‌ تا زمینۀ رسیدگی به خانواده های قربانیان نیروهای امنیتی و دفاعی سریع، ساده و موثر سازند.

غنی با بیان اینکه همکاری های امنیتی و نظامی آمریکا با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دارد و این در چند روز گذشته در ولایت هلمند این ثابت شده است گفت: «ما تنها نیستیم. دوستان بین المللی و استراتیژیک که با افغانستان بر اساس منافع مشترک مناسبات شان را ایجاد کرده اند پا برجاست.»

به گفته او مقامات عالی رتبه امریکا اطمینان داده که به تعهدات شان در رابطه به افغانستان پابند هستند.

مذاکرات صلح

رییس جمهور غنی در ادامه سخنان اش در رابطه به روند صلح گفت: «ما در مقطعی از تاریخ قرار داریم که ضرورت عقلانیت در طرح و قاطعیت در عمل را از فرد فرد این ملت عظیم و از همه ما به صورت یک کتلۀ واحد، خواهان است».

او افزود که تصامیم امروز تعیین کننده فردای افغانستان است و آرزوی پنج نسل افغانستان خاتمه دادن به خشونت های میراثی و تحمیلی است تا آرزوی وحدت ملی، مشارکت همۀ اقشار و انکشاف متوازن در همه سطوح کشور عملی شود.

غنی تاکید کرد که برخلاف تمام تحلیل ها، تمام اعضای تیم مذاکراتی حکومت با اتحاد، اتفاق و انگیزۀ قوی از ارزش های ملی و دولت جمهوری اسلامی دفاع می کنند و این نمونه «ظرفیت سیاسی» افغانستان است.

رییس‌جمهور افزود که به هیئت مذاکره‌کننده باید وقت داده شود تا بر بنیاد خواست‌های مردم کارهایش را در دوحه، پایتخت قطر، به پیش ببرد.

او یک باردیگر تأکید کرد که فیصله نهایی دربارۀ توافق صلح با طالبان از سوی شورای ملی گرفته خواهد شد.

به گفته او تیم مذاکراتی دولت به طالبان پیشنهاد کرده اند که موضوعات اختلافی در روشنایی قرآن کریم، سنت نبوی و شریعت حل شود، اما آنها نپذیرفته تاکید دارند که موافقت آنان با امریکا باید اساس باشد.

او انتحار و تروریزم را یک تاکتیک که هیچ اساس دینی ندارد خواند گفت هیبت الله در کجا پنهان است و چرا افغان ها را می کشند.

رییس جمهور خطاب به اعضای مجلس تصریح کرد که بین صلح کردن و اعمار صلح تفکیک قایل شوید و تیم مذاکراتی را حمایت کنید. به گفته او این تیم در خط ملی به پیش میرود و از منافع ملی نمایندگی می کند.

معرفی کابینه جدید

رییس جمهور در خصوص معرفی نامزد وزیران کابینه جدید گفت که با تایید این نامزد وزیران از سوی مجلس یک تیم منسجم به وجود می آید که در تطبیق دیدگاه های ملی او را همکاری می کند.

او دیدار امروز اش را با اعضای شورای ملی، و نمایندگان مجلس برای معرفی کابینه، نشانۀ احترام به ارزش های قانون اساسی و تاکید بر اصل تفکیک قوای سه گانه خوانده تاکید: «بخاطر استعجالیت در توشیح قوانین، از اصول واضح در روابط میان وزرا و وکلا، استقبال می نمایم.»

اما درجریان سخنرانی رییس‎جمهور، دو تن از اعضای مجلس در برابر سخنان آقای غنی انتقاد کردند و انتقاد یکی از اعضای مجلس برعدم انکشاف متوازن در کشور متمرکز بود.

این انتقادها رییس‌جمهور را خشمگین کرد و تا مرز نیمه گذاشتن سخنرانی‌اش رفت، اما اعضای دیگر مجلس برادامۀ سخنرانی او تأکید کردند.

حبیب افغان نماینده کوچی ها در مجلس نمایندگان که یکی ار اعتراض کنندگان بود خشم آقای غنی را بر انگیخت و آقای غنی تاکید کرد که اگر چنین برخورد ها با وی صورت میگیرد دیگر به مجلس نمایندگان نخواهد آمد.

حبیب افغان خواستار تامین حق مردم و تامین عدالت از سوی حکومت شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان