درمان تنگی نفس: ۵ راهکار خانگی ساده که نفس تنگی را فورا رفع کنیم

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۲۹, ۱۳۹۹

تنگی نفس یک اختلال آزاردهنده است که همه ما آن را در موارد مختلف، مثلا بعد از بالا رفتن از پله یا هنگام سرماخوردگی به دلیل وجود مخاط در ریه‌ها تجربه می‌کنیم. دلایل متعددی ممکن است سبب بروز تنگی نفس شود. این مشکل می‌تواند موقتی باشد یا در اثر برخی از بیماری‌های جدی زمینه‌ای رخ بدهد. تنگی نفسِ گاه به گاه به راحتی در خانه قابل کنترل است، اما اگر این اتفاق هر روز برای‌تان پیش می‌آید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. در این مطلب چند درمان خانگی ساده برای تسکین تنگی نفس می‌بینید.

۱. قهوه سیاه

قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند از فشار عضلات موجود در مجاری تنفسی بکاهد. ثابت شده که این درمان حتی برای افرادی که از آسم رنج می‌برند هم موثر است. قهوه سیاه می‌تواند عملکرد ریه‌ها را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا بر مشکل تنفس غلبه کنید.

۲. زنجبیل

مصرف چای زنجبیل یا زنجبیل تازه نیز برای درمان تنگی نفس مناسب است. زنجبیل ممکن است به کاهش تنگی نفس ناشی از عفونت تنفسی کمک کند. این ریشه خوراکی دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند التهاب را در ریه‌ها کاهش دهد.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند

۳. تنفس لب غنچه‌ای

این روش تنفس ساده می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل تنگی نفس را مدیریت کنید زیرا سرعت تنفس را کند و هر نفس را عمیق‌تر می‌کند و آرامش را به شما بازمی‌گرداند.

مرحله 1: روی زمین یا صندلی در وضعیت راحت و پشت صاف بنشینید.

مرحله 2: به مدت 4 تا 5 ثانیه به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید. شکم را به جای ریه‌ها پر از هوا کنید.

مرحله 3: لب‌ها را جمع کرده و 4 تا 6 ثانیه نفس‌تان را بیرون دهید.

مرحله چهارم: همین روند را 10 تا 20 بار تکرار کنید تا به حالت طبیعی برگردید.

۴. استنشاق بخار

هنگام سرماخوردگی ممکن است به دلیل تشکیل مخاط در ریه‌ها، نفس کشیدن برای‌تان دشوار باشد. در این صورت استفاده از بخار به شل شدن مخاط و پاکسازی مجرای تنفسی کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: تکنیک تنفس ۴-۷-۸ چیست؟

۵. نزدیک یک فن بنشینید

یک مطالعه نشان داده‌است که هوای خنک می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکل تنگی نفس خلاص شوید. هنگامی که نفس کشیدن برای‌تان دشوار است، نزدیک یک فن بنشینید. نیروی هوا هنگام تنفس به شما کمک می‌کند تا آرام شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *