از جسدی با یک صفحه از رباعیات خیام تا گنجینه نایافته آمریکا: ۷ معمای بزرگ جهان که هنوز حل نشده‌اند

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۲۸, ۱۳۹۹

علی‌رغم تلاش‌های فراوان تاریخ‌شناسان بزرگ، باهوش‌ترین متخصصان رمزنگاری و مصمم‌ترین شکارچیان گنج، تاریخ پر از معماهایی است که هنوز هم پاسخی برای‌شان پیدا نشده‌است. و در این مطلب فهرستی از ۷ رمز و راز حل‌نشده جهان را با هم می‌بینیم!

۱. دست‌نوشته‌های ووینیچ

این کتاب اسرارآمیز ۲۴۰ صفحه‌ای «مرموزترین نسخه خطی جهان» نام گرفته‌است. صفحات دست‌نوشته‌های ووینیچ پر از نقاشی‌های رنگارنگ از نمودارهای و رویدادهای عجیب و گیاهانی است که ظاهرا با هیچ گونه شناخته‌شده‌ای مطابقت ندارند. الفبای این کتاب ناشناخته و نویسنده آن نیز نامعلوم است اما تحقیقات نشان می‌دهند که بین قرن‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی نگاشته شده‌است.

۲. رمزنوشته بیِل

بیِل در واقع مجموعه‌ای از سه رمزنوشته است که ظاهرا مکان یکی از بزرگترین گنجینه‌های تاریخ ایالات متحده را نشان می‌دهد: هزاران کیلو طلا، نقره و جواهرات! رمزنوشته اول (حل‌نشده) جای گنج را نشان می‌دهد، رمزنوشته دوم (رمزگشایی شده) محتویات گنج و رمزنوشته سوم (حل‌نشده) عنوان صاحبان گنج را فهرست کرده‌است.

۳. لوح فستوس

فستوس لوحی است که توسط باستان‌شناس ایتالیایی لوئیجی پرنیه در سال ۱۹۰۸ کشف شد. این لوح که از خاک نسوز ساخته شده حاوی نمادهای عجیب و غریبی است که می‌توانند شکل ناشناخته‌ای از هیروگلیف باشند. گفته می‌شود که این لوح حدود سال ۱۷۰۰ پیش از میلاد ساخته شده‌است.

۴. پرونده‌ی «تمام شد»

پرونده تمام شد در مورد مردی است که جسدش در سال ۱۹۴۸ در ساحل سامرتون آدلاید در استرالیا پیدا شد. گذشته از اینکه این مرد هرگز شناسایی نشد، معما با یافتن یادداشتی در جیب پنهان شلوارش که روی آن جمله «تمام شد» نوشته شده‌بود، پیچیده‌تر شد. بعدها یک نسخه از کتاب رباعیات خیام توسط مردی پیدا شد که معلوم شد آن تکه کاغذ صفحه آخر همین کتاب بوده‌است. پشت کتاب نیز ۵ خط با حروف انگلیسی بزرگ نوشته شده‌بود که ظاهرا رمز هستند.

۵. سیگنال Wow

در یک شب تابستانی سال 1977 میلادی، «جری اهمن» از داوطلبان جستجو برای هوش فرازمینی در حال اسکن امواج رادیویی از اعماق فضا بود به این امید که سیگنالی از موجودات باهوش فضایی دریافت کند تا اینکه سیگنالی از فضا دریافت کرد. این سیگنال‌ 72 ساعت ادامه داشت و هرگز تکرار نشد. تحقیقات نشان می‌دهند که سیگنال واو از جایی فراتر از مدار ماه ارسال شده‌است. از آنجا که اهمن واژه Wow! را در برگه اصلی سیگنال‌ها نوشته است، آن را سیگنال Wow! نامیده‌اند.

۶. نامه‌های زودیاک

نامه‌های زودیاک مجموعه‌ای از چهار پیام رمزگذاری شده هستند که گمان می‌رود توسط زودیاک، قاتل سریالی که در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 ساکنان شمال کالیفرنیا را وحشت‌زده کرده‌بود، نوشته شده‌است. این نامه‌ها به احتمال زیاد برای تمسخر به روزنامه‌نگاران و پلیس نوشته شده‌اند، و اگرچه یکی از پیام‌ها رمزگشایی شده، اما سه پیام دیگر حل‌نشده باقی مانده‌اند. هویت زودیاک نیز به صورت راز باقی مانده‌است.

۷. نامه رمزی دورابلا

شاید «واریاسیون‌های چیستان» معروف‌ترین اثر الگار آهنگساز بریتانیایی باشد اما ظاهرا الگار که علاقه زیادی به کد و رمز داشته، راز دیگری را برای ما به جا گذاشته‌است: رمز دورابلا! ۱۴ جولای سال ۱۸۹۷، الگار برای دوست جوان خود، دوشیزه دورا پنی، دختر کشیش آلفرد پنی، پیشوای کلیسای سنت‌پیتر در ولورهمپتون، نامه‌ای فرستاد. ویژگی عجیب نامه‌ی الگار این بود که کد رمزی آن بعد از گذشت یک قرن هنوز هم فاش نشده‌است. تلاش‌هایی برای شکستن رمز این نامه صورت گرفته، اما هیچ کدام از آن‌ها موفقیت‌آمیز نبوده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *