روانشناسان فاش می‌کنند: ۴ عاملی که در شکل گیری شخصیت شما نقش دارند

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۲۶, ۱۳۹۹

شما شخصیتی منحصر به فرد و خاص دارید که فقط متعلق به خودتان است، اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید فقط 4 عنصر اصلی وجود دارد که تعیین می‌کند شما چطور به خود بی‌نظیرتان تبدیل شدید.

1- آرایش ژنتیکی شما

ژنتیک شما یکی از عناصر اصلی است که حدود 40٪ از ترکیب شخصیت شما را تعیین می‌کند. ژن‌هایی که توسط والدین‌تان به شما منتقل شده‌اند، بخشی هستند که هیچ کنترلی روی آنها ندارید. اما، احساس نکنید اگر بخواهید نمی‌توانید صفات منفی شخصیت‌تان را تغییر دهید.

آیا این بدان معناست اگر با شخصیتی عصبانی و پرخاشگر متولد شده‌اید، هرگز قادر به تغییر خود نیستید؟ جواب کوتاه، نه است. شخصیت در طول زندگی شما ثابت نیست. محققان به بررسی پایداری صفات شخصیتی از کودکی تا پیری پرداختند و دریافتند هرچند تنها حدود 30٪ از ویژگی‌‌های شخصیتی در سال‌های کودکی پایدار است، این میزان در سال‌های دانشگاه به 54٪ و بین سنین ۵۰-۷۰ تا 74٪ افزایش می‌یابد.

2- محیط شما

محیطی که به شخصیت شما کمک می‌کند می‌تواند شامل محل زندگی، تأثیرات فرهنگی و معنوی، امنیت اقتصادی و خانواده، دوستان و تجارب شغلی‌تان باشد. تجارب اجتماعی شما روی شخصیت‌تان تاثیر دارد زیرا به شما کمک می‌کند تفاوت‌ها را یاد بگیرید. به عبارت دیگر، ممکن است فردی خودخواه یا عصبانی را ببینید و با خود فکر کنید که برخلاف آن شخص، سخاوتمند و آرام هستید.

محققان کالج کینگ لندن و دانشگاه ویسکانسین و ایلینوی در اوربانا تجربیات محیط کار بزرگسالان جوان و چگونگی تاثیر این تجربیات در شکل‌گیری شخصیت را بررسی کردند. آنها دریافتند که “معیارهای شخصیتی که در 18 سالگی ایجاد شده‌اند، تجارب کاری عینی و ذهنی را در سن 26 سالگی پیش‌بینی می‌کند.” به عبارت دیگر، دانشمندان می‌توانند بر اساس شخصیت یک نفر و نوع رشته‌ای که انتخاب کرده، بگویند شعلش را دوست دارد یا نه.

3- ویژگی‌های مشترک خانوادگی

حتی دوقلوهای همسان فقط حدود 50٪ ویژگی مشترک دارند. ممکن است یکسان به نظر برسند، اما مانند دو نفر متفاوت عمل می‌کنند. دوقلوهای غیرهمسان فقط حدود 30٪ ویژگی مشترک دارند و خواهر و برادرها نیز معمولاً از نظر شخصیتی فقط حدود 20٪ مشابه هستند. اگر اعضای خانواده غیرژنتیکی در یک خانواده دارید، به عنوان مثال برادر ناتنی، فقط حدود 7٪ ویژگی مشترک با او دارید.

خانواده شما ممکن است سنت‌هایی ایجاد کند که شما ادامه بدهید، به عنوان مثال، کارهای خیرخواهانه که کمک می‌کنند عنصر سخاوت در شخصیت‌تان ایجاد شود. این موضوع در مورد ویژگی‌های دیگر نیز صدق می‌کند مثلا محافظه‌کاری.

4- تجربه‌های زندگی

تجربیات آسیب‌زا در اوایل کودکی یا حتی در سال‌های نوجوانی می‌تواند در شخصیت شما تأثیرگذار باشد. ما در اوایل زندگی دچار ترس می‌شویم و این احساسات پایدار می‌مانند تا زمانی که با تجربیات ما رد شوند. به عنوان مثال، اگر از سگ می‌ترسید اما تجربه خوبی با سگ شخص دیگری به دست بیاورید، ممکن است نظرتان را در مورد این حیوان تغییر دهید.

اعتقاد بر این است که درون‌گرایی یا برون‌گرایی در اوایل زندگی با نحوه تفسیر بازخورد از همسالان تعیین می‌شود. مثلا اگر به خاطر تلاش‌های خود برای دوست‌یابی مورد تمسخر قرار بگیریم، ممکن است بیشتر یک فرد درونگرا شویم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *