فصل سرما در دوران کرونا: ۵ نکته که زمستان متفاوت امسال را با سلامتی سپری کنیم

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲۴, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۲۴, ۱۳۹۹

فصل سرما در راه است و با باز شدن مدارس و مشاغل، ویروس کرونا به گونه‌ای تجدید قوا خواهد کرد. ماه‌های سرد، خود همیشه با بیماری‌هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا همراه هستند اما امسال از این جهت که کره زمین میزبان چند ماهه ویروس جدیدی بوده‌است، متفاوت خواهد بود. اما در این شرایط چه راهکارهایی را باید برای پیشگیری از بیماری و همین‌طور انتقال ویروس اتخاذ کنیم؟

ویروس در آب و هوای سرد رشد می‌کند

مطابق با برخی گزارش‌ها ویروس کرونا در آب و هوای سرد رشد می‌کند و بنابراین شیوع آن در کشورهای سرد شدیدتر خواهد بود. یک مقاله، با تجزیه و تحلیل داده‌های 7000 بیمار کووید-۱۹ بستری در بیمارستان در هشت کشور از جمله انگلیس، نشان داد که نرخ مرگ و میر به ازای هر یک درجه گرم‌تر بودن هوا تقریبا 15 درصد کاهش یافته‌است. دکتر اندرو پرستون میکروبیولوژیست از دانشگاه باث می‌گوید: “حضور بیشتر در خانه و فضاهای بسته احتمالاً بزرگ‌ترین عاملی است که باعث افزایش انتقال در زمستان می‌شود. “

چگونه با خیال راحت در فضاهای داخلی ملاقات داشته باشیم

فضاهای داخلی با جریان هوای ضعیف یکی از بالاترین ریسک‌های محیطی محسوب می‌شوند. هفته گذشته، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، راهنمایی‌های خود را به روز کرد تا هشدار دهد که ویروس کرونا ممکن است “گاهی اوقات با انتقال هوا منتقل شود” به این معنی که ذرات می‌توانند “ساعت‌ها” در فضاهای داخلی با تهویه هوای ضعیف “باقی بمانند”.

بنابراین مکانی را با تهویه مناسب و امکان ایجاد فاصله اجتماعی انتخاب کنید.

شستن دست‌ها و پوشاندن پوشش صورت هنوز هم بهترین روش برای محافظت از خود در محیط داخلی است.

کارشناسان همچنین هشدار داده‌اند که با رسیدن هوای بارانی، وقتی ماسک‌ها خیس می‌شوند، در فیلتر کردن باکتری‌ها تأثیر کمتری دارند، بنابراین بهتر است ماسک اضافه داشته باشید. ماسک‌ها باید مرتباً عوض شوند و درک این نکته در هوای سرد و مرطوب اهمیت زیادی دارد.

خانه‌تان را ضدِ کووید کنید!

یک مطالعه از دانشگاه آکسفورد نشان داد که 40 درصد از انتقال ویروس کرونا قبل از بروز علائم در افراد اتفاق می‌افتد، این بدان معناست که شما هر زمان که دیگران را ملاقات می‌کنید ناآگاهانه می‌توانید در معرض خطر باشید. جلسات خانگی منبع انتقال هستند زیرا افراد مدت طولانی‌تری را با هم می‌گذرانند و داشتن فاصله اجتماعی هم سخت‌تر است.

احتمال عدم رعایت نکات ایمنی در خانه بالاتر است، اما باید هوشیار باشید. می‌توانید صندلی‌ها را با فاصله حداقل 1 متر از هم قرار دهید – و در صورت امکان دورهمی‌تان را در حیاط برگزار کنید. زدن ماسک در داخل وقتی میهمان دارید و رعایت فاصله، خطر را به حداقل می‌رساند. به علاوه بکوشید تعداد میهمانان را نیز پایین نگه دارید.

قدرت هوای تازه

پرستون می گوید: “اگر در فضایی با شخصی باشید که ناقل کرونا است، ویروس با گذشت زمان در فضا جمع می‌شود، مگر اینکه تهویه شود.” این افزایش نه تنها احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را بالا می‌برد بلکه خطر داشتن “بار ویروسی” بالاتر را نیز افزایش می‌دهد، به این معنی که احتمالاً شدیدتر بیمار خواهید شد. تهویه این خطر را کاهش می‌دهد. هر زمانی که بیش از یک نفر در اتاق است، پنجره‌ای را باز کنید.

بهترین ایده این است که در ماه‌ّهای سرد پنجره‌ها را نیمه‌باز بگذارید به ویژه اگر میهمان دارید. کارشناسان در مورد استفاده از فن برقی در زمستان هشدار می‌دهند، زیرا در واقع می‌تواند با دمیدن ذرات ویروس به سمت شما اوضاع را بدتر کند.

آیا باید دستگاه تصفیه هوا بخریم؟

د‌ستگاه‌های تصفیه هوا مجهز به فیلترهای HEPA قطرات میکروسکوپی آب یا مخاط را می‌گیرند، مانند قطره‌هایی که ذرات کووید را در هوا حمل می‌کنند، اگرچه هنوز ثابت نشده که این دستگاه‌ها بتوانند ویروس را از هوا خارج کنند. داکتر گریگوری پولند در کلینیک مایو در ایالات متحده معتقد است که دستگاه‌های تصفیه هوا می توانند کمک کنند اما باید فیلترها را مرتبا تعویض کنید.

اما برخی کارشناسان معتقدند که دستگاه تصفیه ضرورت ندارد و باز کردن پنجره‌ها به تنهایی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ویتامین D و آنچه برای تقویت سیستم ایمنی باید بخورید

شواهد نشان می‌دهند که ویتامین D از ما در برابر کووید-۱۹ محافظت می‌کند، یا مطمئناً از شدت آن می‌کاهد.

نتایج یک آزمایش روی 76 بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در اسپانیا، نشان داد که دادن مکمل ویتامین D به طور چشمگیری احتمال نیاز به مراقبت‌های ویژه را کاهش می‌دهد.

با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که نباید بیش از دوز توصیه شده روزانه مصرف کنید زیرا مقدار زیاد آن می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند و حتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا، بیمار را در معرض خطر جدی قرار دهد.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که غذاهای آنتی اکسیدانی می‌توانند به محافظت از افراد در برابر علائم شدید کووید کمک کنند. غذاهای حاوی روی، ویتامین C، زردچوبه و پروبیوتیک‌ها را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. پیروی از یک رژیم متعادل و مناسب روده با مقدار زیادی میوه و سبزیجات یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای محافظت از سلامتی عمومی‌تان در زمستان انجام دهید. یادتان باشد که اضافه وزن – و اختلالات مرتبط با آن مانند فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی – همه از عوامل اصلی خطر ویروس کرونا هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *