رییس ستاد ارتش امریکا: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مسئولانه و مبتنی بر شرایط است

توسطفریدون حسنی

مهر ۲۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

پس از تعیین ضرب العجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از سوی ترامپ، جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک این کشور می گوید که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مبتنی بر شرایط است و این کشور قصد دارد به گونه مسئولانه و آگاهانه شمار نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد.

آقای میلی روز گذشته در مصاحبه با رسانه امریکایی ان پی آر گفته است که ایالات متحد امریکا جنگ افغانستان را با مسوولیت پذیری و آگاهانه خاتمه خواهد داد و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان “مبتنی بر شرایط” خواهد بود.

او تاکید کرده است که امریکا برنامه‌ی مسوولانه برای پایان دادن به جنگ دارد که بر اساس آن منافع ایالات متحد حفظ شود و نیز در آینده هیچ تهدیدی از آدرس افغانستان متوجه امنیت امریکا و متحدان آن نباشد.

این مقام ارشد نظامی امریکا همچنان گفته است که با رییس جمهور ترمپ از نزدیک در تماس است و اوضاع افغانستان هم با دقت بررسی می‌شود.

میلی خاطرنشان کرده: «ما برنامه داریم. یک‌سری گزینه‌های خروج مسوولانه به رییس جمهور (ترامپ) ارائه شده‌است. من نمی‌خواهم از تعداد مشخصی در آینده نام بگیرم؛ اما ما یک برنامه مسئولانه برای ختم جنگ با حفظ منافع ایالات متحده در ذهن داریم.»

به گفته رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، یکی از شرایط کاهش نیروهای امریکایی، آغاز گفتگوهای میان‌افغانی است که در حال حاصر در دوحه جریان دارد و بسیار مهم است.

خروج نیروهای آمریکایی

این اظهارات رییس ستاد مشترک نیروهای امریکایی در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا به تاریخ ۱۶میزان‌ در توییتی گفته بود: «ما باید گروه کوچک باقی‌مانده از مردان و زنان شجاع را که در افغانستان خدمت می‌کنند تا کریسمس به امریکا برگردانیم.»

پس از این اعلام ترامپ گروه طالبان نیز با استقبال از اعلام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آن را گامی مثبت در مورد عملی‌کردن توافقنامه دوحه خوانده‌اند.

پس از آن عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه تاکید کرده که طالبان از خروج نیروهای خارجی، سود نخواهند برد.

آقای عبدالله چندی قبل در یک گفتگو با خبرگزاری «ای ان آی» گفته است که خروج پیش ازوقت نیروهای امریکایی از افغانستان سبب ایجاد خلا قدرت در این کشور خواهد شد.

او تاکید کرده: «خروج نیروهایی خارجی بدان معنی نخواهد بود که یک طرف بر طرف دیگر، پیروز شده‌است».

این اظهارات در حالی مطرح می شود که مذاکرات صلح در دوحه باگذشت نزدیک به یک ماه تاکنون به نتیجه نرسیده است و گروه طالبان نیز به حملات شان در افغانستان شدت بخشیده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *