مغزمان به این ۷ شیوه ما را فریب می دهد

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۱۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۱۶, ۱۳۹۹

آیا شما هم فنجان مورد علاقه‌تان را دارید که چای در آن خوش‌طعم‌تر به نظر می‌رسد؟ آیا ترجیح می‌دهید چیزها را با دست راست بردارید (اگر راست-دست هستید)؟ احتمالاً هرگز به این فکر نکرده‌اید که حتی عادی‌ترین کارها فقط عادت نیستند بلکه ترفندهای ذهن ما هستند. اگر می‌خواهید در مورد ریشه این پدیده‌ها بدانید، نوشتار حاضر را بخوانید!

۱. چشم‌ها می‌توانند طعم غذا را تغییر دهند

مطالعات نشان می‌دهند که رنگ ظروف می‌تواند طعم و بوی غذا را تغییر دهد. به عنوان مثال، شکلات داغ در یک فنجان نارنجی یا کرم رنگ خوش‌طعم‌تر به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم فنجان و بشقاب مورد علاقه خود را دارند.

چند حقیقت جالب دیگر در همین رابطه:

– بشقاب زرد باعث قوی‌تر شدت بوی لیمو می‌شود.

– نوشیدنی‌های سرد بهتر است در فنجان‌هایی با رنگ سرد سرو شوند.

– اگر غذا در بشقاب گلابی رنگ (صورتی) سرو شود شیرین‌تر می‌شود.

۲. دست راست بلندتر از دست چپ به نظر می‌رسد

مطالعات نشان می‌دهند دست راست حداقل سه سانت بلندتر دیده می‌شود. این امر دلیل همان توهم است که به نظر می‌رسد با دست راست‌تان می‌توانید سریع‌تر به اجسام برسید.

۳. وقتی به خودمان در آینده فکر می‌کنیم، انگار به شخصی فکر می‌کنیم که اصلا نمی‌شناسیم

احتمالاً این احساس را می‌شناسید: فردا روز مهمی است که باید برایش آماده شوید،‌ اما خیلی راحت در حال تماشای برنامه مورد علاقه‌تان یا نوشیدن چای هستید. چرا این کار را می‌کنیم؟ مسئله این است که، وقتی به آینده خود فکر می‌کنیم، مغز ما شخصی را تصور می‌کند که نمی‌شناسیم. مغز فکر می‌کند که شخص دیگری با مشکلاتی که به دلیل تعلل امروز رخ خواهند داد، مواجه می‌شود. و این غریبه می‌تواند از پس اوضاع برآید!

۴. هرچه عزت نفس‌تان پایین‌تر باشد، سایر افراد جذاب‌تر به نظر می‌رسند

در یک آزمایش ساده 3 عکس از افراد مشهور به مردم نشان داده شد. یکی از عکس‌ها واقعی بود، عکس دوم برای چاق‌تر نشان دادن شخص و عکس سوم برای لاغرتر شدن او ویرایش شد. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تصویر واقعی را پیدا کنند. نتایج بسیار جالب بود: اگر شخصی (جنسیت مهم نیست) از بدن خود راضی بود، به راحتی می‌توانست عکس اصلی را از عکس جعلی تشخیص دهد. اگر شخصی به دلیل اضافه وزن یا کمبود وزن ناراحت بود، تصویری را انتخاب می‌کرد که مخالف مشکل او باشد. نتیجه این است که واقعیت، در چشم‌های ما، بسته به ناامنی‌های‌مان تحریف می‌شود.

۵. مغز نمی‌تواند فرق بین واقعیت و خیال را تشخیص دهد

مغز در برابر چیزی که فکر می‌کنید و آنچه انجام می‌دهید واکنش یکسانی دارد و موارد مختلفی این ایده را ثابت می‌کند:

– دانشمندان آزمایشی را انجام دادند که در آن از گروهی خواسته شد پیانو بنوازند و از گروه دیگر خواسته شود تصور کنند که پیانو می‌نوازند. واکنش مغزهای 2 گروه یکسان بود.

– در آزمایشی دیگر، دانشمندان از گروهی خواستند غذایی نامرئی را تصور کنند و آن را بخورند. شرکت کنندگان آن را جویدند و تکه های غذای مورد تصورشان را بلعیدند. نتیجه این شد که احساس گرسنگی کمتری داشتند.

۶. مغز در برابر تغییرات عمده کور است

این پدیده کوری در برابر تغییر نام دارد و مکانیسم دفاعی مغز است که به او امکان می‌دهد تمام اطلاعاتی را که به طور مداوم دریافت می‌کند پردازش نکند. دانشمندان آزمایشی را انجام دادند که در آن دانشجویان به مصاحبه شغلی می‌رفتند و شخصی به آنها کمک می‌کرد تا فرم‌ها را پر کرده و توضیحات لازم را می‌داد. دانشجویان نمی‌دانستند که شخص دیگری زیر میز پنهان شده و جایگزین نفر اول می‌شود. کسی که پنهان شده‌بود به هیچ وجه مثل اولی لباس نپوشیده‌بود اما هیچ‌یک متوجه تغییر نمی‌شدند. این آزمایش بارها انجام شده و نتایج همیشه یکسان بوده‌است!

۷. مغز ما حقایق را در مورد کسانی که دوست نداریم تحریف می‌کند

زمانی که کسی را دوست نداریم، همه کارهایش آزاردهنده به نظر می‌رسد! مغز ما تمایل دارد ویژگی‌های مثبت آدم‌هایی را که دوست نداریم نادیده بگیرد. ما حتی حقایقی را در مورد آن فرد تحریف می‌کنیم تا با دیدگاه‌مان در مورد عدم علاقه به آن فرد هماهنگ باشیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *