ادامه اختلافات روی نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات؛ غنی: هیچ قوتی ماهیت و فصل اول و دوم قانون اساسی را تغییر داده نمی تواند

توسطفریدون حسنی

مهر ۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

اعضای تیم مذاکره حکومت و طالبان در دوحه می گویند که در جلسه‌ی گروه‎های تماس دو جانب مذاکره کننده که روز گذشته برگزار شده و ساعت ها ادامه داشته در مورد مسایل اختلافی نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات بین الافغانی گفتگو شده است.

احمد نادر نادری سخنگوی هیأت مذاکره‎کننده‎ حکومت در توییتی نگاشته است: «گروه‎های تماس جمهوری اسلامی افغانستان و جانب مقابل امروز شام نشست مشترک داشتند. در این جلسه که چندین ساعت ادامه داشت، روی موارد اختلافی طرزالعمل جلسات بحث شد. این بحث‎ها ادامه خواهد داشت.»

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در پیام ویدیویی گفته است که نشست هیئت تماس دو طرف تا زمانی که یک توافق نهایی به وجود آید ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که از آغاز مذاکرات بین الافغانی در دوحه نزدیک به ۱۷ روز می گذرد اما در این مدت تیم مذاکراتی دو طرف هنوز موفق نشده طرزالعمل مذاکرات برای رسیدن به نشست عمومی و بحث روی آجندا را نهایی سازند.

با وجود آن که دو طرف روی اکثر موارد اصول مذاکرات توافق کرده‌اند اما هنوز اختلافات بر سر مبنای فقهی و اساس مذاکرات حل نشده است.

هیچ قوتی ماهیت قانون اساسی را تغییر داده نمی تواند

همزمان با این رییس جمهور غنی روز گذشته در دیدار با خبرنگارانی که از دوحه برگشته اند گفته است که هیچ قوتی ماهیت نظام و فصل های اول و دوم قانون اساسی را تغییر داده نمی تواند. او در عین حال گفته است که «آغوش» جمهوریت «بسیار کلان» است.

غنی افزوده: «جلوگیری از تصادم هدف ما بوده و ظرفیت آنرا نیز داریم.»

رییس جمهور خاطرنشان کرده: «طالبان باید بدانند که با کدام گروه خاص نه، بلکه با جامعه مواجه اند و جهان نیز این را درک کند، خطراتی را که این ها به افغانستان آورده اند، هنوز هم رفع نشده است.»

آقای غنی راه صلح را دشوار خوانده تاکید کرده که باید دریچه صلح را به دروازه، جاده و دهلیز صلح مبدل شود.

به گفته او: «ما به نیمه راه منتظر بوده نمی توانیم و نه هم صلح را که خواست اساسی مردم ماست، فراموش می توانیم.»

آقای غنی در حالی از عدم تغییر دو فصل قانون اساسی سخن می گوید که گروه طالبان خواهان تغییر قانون اساسی و نیز نوعیت نظام به عنوان «نظام خالص اسلامی» اند.

فصل‌ اول قانون اساسی به جایگاه، موجودیت و وظایف دولت پرداخته و فصل دوم این قانون نیز حقوق اساسی و وجایب شهروندان کشور را در بر می‌گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *