گفتگوی ویدئویی عبدالله با هیئت مذاکره کننده حکومت؛ با گذشت ۱۶روز از آغاز مذاکرات اختلافات هنوز پابرجاست

توسطفریدون حسنی

مهر ۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با گفتگوی ویدیویی عبدالله با تیم مذاکره کننده حکومت و گذشت ۱۶ روز از آغاز مذاکرات بین الافغانی در شهر دوحه قطر اختلافات بر سر نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات در  دو مورد اختلافی شامل مذهب و شامل سازی توافق‌نامه طالبان و امریکا وجود دارد.

 شورای عالی مصالحه ملی در اعلامیه ای گفته است که عبدالله عبدالله رییس این شورا شام روز گذشته (۵ میزان) با هیئت مذاکره کننده‌ی حکومت افغانستان در قطر از طریق ویدیو کنفرانس گفتگو کرده است.

در اعلامیه این شورا آمده است که در این گفتگو آقای عبدالله «از صبر، حوصله‌مندی و انسجام و وحدت هیأت مذاکره کننده» قدردانی کرده خطاب به تیم مذاکره کننده گفته است که برای انجام یک مأموریت بزرگ ملی و با پیام صلح به قطر رفته‌اند و از حمایت مردم و دولت افغانستان برخوردار اند.

شورای عالی مصالحه مل افزوده که معصوم ستانکزی رییس هیئت مذاکره کننده در باره‌ی آخرین پیش‌رفت‌ها و تحولات در مذاکرات به رییس شورای عالی مصالحه ملی معلومات داده است.

موارد اختلافی طرزالعمل مذاکرات

از سوی هم عبد السلام حنفی عضو تیم مذاکراتی طالبان در گفتگو با خبرنگار این گروه گفته است که مذاکرات تیم تماس میان نمایندگان طالبان و دولت از آغاز این روند تا کنون با یک یا دو روز وقفه صورت گرفته و در بعضی مسایل پیشرفت های نیز صورت گرفته است.

حنفی افزوده که در رابطه به نهایی سازی اصول طرزالعمل مذاکرات در کنار این که پیشرفت ها صورت گرفته، در بعضی موارد آن، اختلافات هنوز پا برجاست و کوشش برای حل ان جریان دارد.

او تاکید می کند یکی از موارد اختلافی این است که گروه طالبان توافق نامه دوحه را مرجع مشترک میان دو طرف می داند و خواهان این است که مذاکرات بین الافغانی بخشی از توافق‌نامه دوحه باشد اما تیم حکومت بر فیصله لویه جرگه و اعلامیه مشترک امریکا و کابل تاکید دارند.

به گفته او مورد دوم اختلاف مذهب است: «اصلا در طرزالعمل یک ماده این هم بود که در صورتی که هر دو تیم در تفسیر نصوص به اختلاف مواجه می شویم مطابق فقه حنفی حل شود. این به معنی این نبود که ما علیه اهل تشیع تبعیض یا عصبیت داشته باشیم.»

حنفی تاکید کرده که در افغانستان بین دو مذهب اختلاف وجود ندارد و طالبان اجازه نمی دهد کسی در افغانستان به اختلافات مذهبی دست بزند. او گفته که در زمان حکومت طالبان احوال شخصیه شیعیان محفوظ بوده و در آینده هم در این مورد مشکل وجود ندارد.

آتش بس

همزمان با افزایش خشونت ها و درخواست مکرر دولت و جامعه جهانی برای برقراری آتش بس زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان گفته است، احتمال دارد طالبان قبل از رسیدن به یک توافق سیاسی آتش‌بس نکنند.

آقای خلیلزاد در گفتگو با «پی. بی. اس نیوز» امریکا، گفته است: «فکر می‌کنم شما درست می‌گویید، طالبان آتش‌بس جامع و دایمی را تا یافتن یک راه حل سیاسی نمی‌پذیرند. این مسئله غیر قابل تصور در سایر درگیری‌های مشابه هم نبوده، فکر می‌کنم آن‌ها کاهش خشونت‌ها را عملی کرده می‌توانند و این را مد نظر خواهند داشت، البته بستگی به آن دارد که پیشنهاد چیست، دولت نیز از آن حمایت می‌کند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *