بهترین زمان ورزش کردن چه وقت است؛ صبح یا عصر؟

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۶, ۱۳۹۹

بر کسی پوشیده نیست که فعالیت بدنی منظم دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی است. از سوزاندن چربی بدن، ایجاد توده عضلانی و تقویت استخوان‌ها گرفته تا تقویت حافظه‌، بهبود سلامت قلب و عروق و تقویت سیستم ایمنی بدن. اما آیا زمان ورزش کردن هم اهمیت دارد؟ با هم در این نوشتار می‌بینیم!

ورزش کردن در صبح

صبح‌ها ورزش کردن نکات مثبت زیادی را همراه دارد. اول اینکه قبل از شروع روز ورزش‌تان را تمام و کمال انجام می‌دهید و در واقع روزتان را با اندورفین آغاز می‌کنید. به علاوه حس خوبی دارید بابت کاری که قبل از ساعت 9 صبح انجام داده‌اید و می‌دانید خیلی‌ها در تمام طول روز هم موفق به انجام آن نخواهند شد. به علاوه آرامش دارید که لازم نیست بعد از ظهر ورزش کنید و می‌توانید وقت‌تان را به میل خودتان بگذرانید.

مطلب مرتبط: ۹ شیوه که انگیزه ورزش کردن را در خود تقویت کنید

مزایا (به گفته علم!)

مطالعات از ورزش کردن در ساعات صبح پشتیبانی می‌کنند. یک مطالعه که چگونگی واکنش زنان به غذا را پس از ورزش اول صبح ارزیابی کرد، نشان داد شرکت‌کنندگان بعد از ورزش کردن تمایل کمتری نسبت به غذاهای لذیذ نشان می‌دادند.

بر اساس همین مطالعه، شرکت‌کنندگان در روزهایی که صبح‌ها ورزش می‌کردند، فعالیت بیشتری هم در باقی ساعات روز داشتند. از دیگر مزایای ورزش صبحگاهی افزایش متابولیسم در طول روز است به این معنا که در باقی روز به کالری‌سوزی ادامه خواهید داد.

مطلب مرتبط: افزایش متابولیسم؛ ۶ نوشیدنی که سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند

مطالعه دیگری نشان می‌دهد انجام تمرینات ورزشی در زمان عصر یا اواخر شب می‌تواند خواب‌تان را با مشکل مواجه کند. در حالی که ورزش در ساعت 7 صبح، در مقایسه با بعد از ظهر یا عصر، می‌تواند کیفیت خواب‌تان را بهبود بدهد.

نکته مثبت دیگر اینکه ورزش در هنگام صبح و با معده خالی می‌تواند چربی بیشتری بسوزاند.

ورزش در زمان عصر یا بعدازظهر

ورزش در بعد از ظهر یا عصر نیز مزایای اثبات‌شده خود را دارد. اول اینکه ورزش در عصرهنگام به این معناست که صبح می‌توانید کمی بیشتر بخوابید!

مزایا (به گفته علم!)

یک مطالعه دریافت که عصرها توانایی بدن شما برای انجام ورزش در اوج خود قرار دارد. دمای بدن شما در طول روز افزایش می‌یابد، و عملکرد و قدرت عضلانی و استقامت را بهینه می‌کند.

بین ساعت 2 بعد از ظهر و ساعت 6 عصر، دمای بدن شما در بالاترین حد است، به این معنا که طی مدتی که بدن‌تان بسیار آماده است، ورزش می‌کنید و بیشترین تاثیر را می‌گیرید.

مطلب مرتبط: ورزش در خانه؛ ۱۰ تمرین ساده که به بدن تان فرم بدهید!

به علاوه، جذب اکسیژن در عصر سریع‌تر است، به این معنی که شما از منابع خود به طور موثرتری استفاده می‌کنید.

در بعد از ظهر و عصر، واکنش شما سریع‌تر است، و بنابراین بهترین زمان برای تمریناتی مانند تمرین با شدت زیاد (HIIT) محسوب می‌شود. به علاوه، بعدازظهرها ضربان قلب و فشار خون پایین است، ویژگی که ضمن بهبود عملکرد، احتمال آسیب‌دیدگی را نیز کاهش می‌دهد.

کلام پایانی

خوب چه زمانی بهتر است؟ در حالی که مطالعات روی این مقوله هنوز ادامه دارند و نتایج متناقض به نظر می‌رسند، یک نکته واضح است: آنچه اهمیت دارد، ورزش کردن است، آن هم در هر ساعتی از روز که برای‌تان مقدور است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *