جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آمار رو به افزایش پولیو در افغانستان؛ کدام مناطق کشور از فلج کودکان بیشتر متاثر شده است؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مقام‌های ولایت بدخشان از ثبت دو واقعۀ مثبت پولیو یا فلج کودکان در این ولایت خبر می‌دهند.

نوشین گهر کریمی معاون ریاست صحت عامه بدخشان به رسانه‌ها گفته است که بیماری این کودکان از ولایت ننگرهار منشاء می‌گیرد.

وی می‌گوید: “دو مورد مثبت پولیو در ولسوالی‌های کشم و یمگان بدخشان ثبت شده‌اند. بر اساس تاریخچه، این ویروس را از جلال آباد گرفته اند. یعنی کسانی که در اردو کار می‌کردند، ویروس را به بدخشان انتقال داده‌اند. می‌دانیم که ویروس وحشی بوده و در گردش است. بدخشان در ۱۴ سال گذشته هیچ واقعه مثبت پولیو نداشت.”

26 هزار کودک بدون واکسین

این در حالی است که مسئولان بخش صحت در ولایت بدخشان می گویند که 26 هزار کودک در این ولایت از واکسین فلج اطفال بازمانده اند. این کودکان در مناطقی حضور دارند که طالبان در آن ساحات فعالیت دارند.

26 هزار کودک زیر ۵ سال در راغستان، کوهستان، وردوج و یمگان از واکسین فلج کودکان محروم شده‌اند.
طبق برنامه وزارت صحت این ولایت قرار بوده تا 265 هزار کودک زیر 5 سال واکسین شوند اما 26 هزار کودک در مناطق ناامن از این برنامه بازمانده‌اند.

با این که شیوع کرونا ویروس بر تطبیق کمپاین پولیو در افغانستان، تاثیر سوء گذاشت و سبب شد تا کمپاین واکسین پولیو با تاخیر راه اندازی شود اما وزارت صحت عامه با وجود این تهدید کمپاین واکسین پولیو را در شماری از ولایت ها آغاز کرده بود.

چند روزی از دوره اول کمپاین واکسین فلج اطفال می‌گذرد که در آن واکسیناسیون کودکان در 20 ولایت آغاز شده است.

48 واقعه مثبت پولیو در کشور

از اول سال جاری میلادی و به شمول دو واقعه پولیو در بدخشان، تا کنون 48 واقعه مثبت این بیماری ثبت شده که بیشتر در ولایت های جنوبی شامل هلمند، قندهار، ارزگان می‌باشد. در ولایات شرقی نیز ننگرهار با یک واقعه، در ولایات شمالی نیز بلخ یک واقعه و در بدخشان 3 واقعه پولیو به ثبت رسیده است. در حوزه جنوب غربی نیز ولایات هرات، فراه و بادغیس هر کدام یک واقعه پولیو را به ثبت رسانده‌اند.

با این حال اما سال گذشته تمام واقعه پولیو در سطح کشور به 22 واقعه می‌رسید در حالی که اکنون تنها در 7 ماه نخست سال 48 واقعه پولیو به ثبت رسیده است.

غلام دستگیر نظری، رئیس معافیت کتلوی وزارت صحت به خبرنامه گفت: “دلیل ازدیاد واقعات پولیو نسبت به سال گذشته، این بوده که در جریان پنج ماه اول سال بخاطر کرونا کمپین واکسین پولیو در افغانستان تطبیق نشد. از سوی دیگر در 27 ماه گذشته در بیشتر ولایت های جنوبی افغانستان کمپین خانه به خانه توقف یافت و این دلایل باعث افزایش واقعات پولیو در کشور شد.”

پس از تاخیر چند ماهه در تطبیق واکسین فلج اطفال، وزارت صحت عامه کشور تصمیم گرفت در (14 سپتامبر) اولین دور کمپاین پولیو را آغاز کند که در این کمپین 26 ولایت شامل بود.

طبق کمپاین، وزارت در نظر داشت تا 7.5 میلیون طفل واکسین شود اما 1 میلیون 500 کودک به علت مشکلات امنیتی واکسین نشدند.

مسئولین وزارت صحت هر سال سه کمپین سراسری و 6 کمپین فرعی واکسن پولیو را در 34 ولایت افغانستان برگزار می‌کند. آقای نظری در ادامه گفت: “امسال کمپین اولی برگزار شد و کمپین دوم با کمی تاخیر در هفته اول ماه اکتبر آغاز خواهد شد. با این که سال گذشته نتوانستیم کمپین‌های فرعی را تطبیق کنیم اما امسال شاید بتوانیم 3 کمپین فرعی را در کنار 3 کمپین اصلی برگزار و تطبیق کنیم.”

ولایات جنوبی با بیشترین تهدید

در حال حاضر پاکستان و افغانستان تنها کشورهایی هستند که ویروس پولیو یا فلج اطفال در آن وجود دارد.

در افغانستان گردش ویروس پولیو بیشتر ولایات هلمند، ارزگان، ننگرهار، کنر و حتی قسمت هایی از شهر کابل را شامل می‌شود اما این ویروس در حوزه جنوب غرب کشور بیشتر دیده می‌شود.

با این که سال گذشته در حوزه جنوب غرب تنها 19 واقعه پولیو به ثبت رسیده بود اما اکنون در این حوزه 33 واقعه فلج اطفال ثبت شده است.

فلج اطفال در حوزه جنوب غرب که شامل ولایات هلمند، قندهار، ارزگان، زابل و نیمروز است بیشترین واقعات را داشته است. از بین 33 واقعه در جنوب غرب 12 واقعه در قندهار، 13 واقعه در هلمند، 4 واقعه در ارزگان، 1 واقعه در نیمروز و باقی در ولایت زابل به ثبت رسیده است.

عبدالقیوم پخلا، مسوول مرکز عملیاتی مبارزه با ویروس پولیو در حوزه‌ی جنوب در صحبت به خبرنامه گفت: “در کنار دیگر دلایل برای افزایش آمار پولیو، دو دلیل مهم دیگر نیز باعث شد تا این رقم افزایش یابد، یکی شیوع کرونا در سال جاری بود و دیگری عدم دسترسی کارمندان صحی به کودکان بود. بسیاری از کودکان در مناطق ناامن زندگی می‌کنند که این وضعیت از سال 2018 تا کنون ادامه دارد. ما به 1 میلیون کودک زیر 5 سال دسترسی نداریم تا واکسین پولیو را بر آنان تطبیق کنیم. این کودکان هم در مناطق ناامن زندگی می‌کنند هم مخالفین دولت مخالف تطبیق واکسین بر آنان هستند.”

در حال حاضر از 33 واقعه پولیو در جنوب 24 واقعه آن در مناطق نا امن به ثبت رسیده است.

در این حوزه باید برای 1 میلیون 755 هزار کودک واکسین تطبیق می‌شد اما تقریبا 1 میلیون کودک از این کمپاین محروم مانده‌اند.

این در حالی است که سال گذشته 19 واقعه در حوزه جنوب غرب ثبت شده بود.

آقای پخلا افزود: “ما در سطح ولایت و ولسوالی‌ها با مخالفین دولت به تماس بودیم و هیئتی فرستادیم که این مشکل حل شود. این هفته نیز دوباره صحبت صورت خواهد گرفت تا یک راه حل پیدا شود و ما بتوانیم به آن مناطق نیز دسترسی داشته باشیم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان