۱۰ ماده غذایی که دندان ها را لکه دار و زرد می کنند

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۶, ۱۳۹۹

داشتن دندان‌های سالم و سفید، نقش مثبتی در زندگی روزمره هرکسی دارد. اما در کنار مراقبت‌های روزانه و رسیدگی به دندان‌ها، باید بدانید که برخی مواد غذایی می‌توانند زردی و لکه ایجاد کنند. در این نوشتار 10 مورد از این مواد غذایی را می‌بینیم.

۱. مواد غذایی زردکننده دندان؛ قهوه

قهوه از معروف‌ترین مواد زردکننده دندان است زیرا پلی‌فنول‌هایی اسیدی به نام تانن دارد که می‌توانند سبب لک شدن و تغییر رنگ دندان‌ها شوند.

۲. چای

چای هم مانند قهوه حاوی تانن است. به علاوه، تعداد دفعات نوشیدن چای نیز اثرگذار است. هرچه بیشتر چای بنوشید، دندان‌های‌تان نیز زردتر خواهند شد.

مطلب مرتبط: چای یا قهوه؛ کدام یک سالم تر است؟

۳. سس کچاب

هرچیزی که فرش‌تان را لک کند، دندان‌های‌تان را هم لک می‌کند! شاید بهتر باشد از این به بعد ماکارونی و پاستا را بدون سس کچاب بخورید چون یکی از مواد غذایی زردکننده دندان است!

۴. مواد غذایی زردکننده دندان؛ آب گیلاس و آلبالو

همه آبمیوه‌ها می‌توانند دندان‌ها را زرد و لکه‌دار کنند، اما آب گیلاس و آلبالو در میان همه آبمیوه‌ها بیشترین تاثیر را دارند. به علاوه، قند موجود در آبمیوه‌ها نیز سبب می‌شوند دهان‌تان محیط مناسبی برای رشد باکتری باشد و دندان‌های‌تان آسیب بیشتری ببینند.

مطلب مرتبط: ۹ راهکار که یک لبخند هالیوودی زیبا داشته باشید

۵. نوشابه‌ها

فرقی نمی‌کند که نوشابه بدون قند بنوشید یا معمولی، به هر حال نوشابه‌های گازدار برای بدن اسیدی هستند و به دندان‌ها آسیب می‌زنند. هرچند نوشیدن با نی می‌تواند کمی کمک‌کننده باشد، اما بهترین ایده این است که آب را جایگزین نوشابه‌ها کنید.

۶. سرکه بالزامیک

سالاد بهترین بخش از هر وعده غذایی است. با این حال اگر عادت دارید سالادتان را با سرکه بالزامیک بخورید، شاید بهتر باشد تجدید نظر کنید. عدم شستن دندان‌ها بعد از خوردن بالزامیک، سبب ایجاد لکه‌ و زردی می‌شود.

۷. مواد غذایی زردکننده دندان؛ چغندر

خواه آب چغندر بخورید و خواه آن را به طور کامل مصرف کنید به هر حال سبب بروز لکه‌هایی روی دندان می‌شود. تنها راه جلوگیری از زردی دندان حاصل از چغندر این است که دندان‌ها را بلافاصله بعد از خوردن آن مسواک بزنید.

مطلب مرتبط: ۷ ماده غذایی که دندان ها را سفید می کند

۸. نوشیدنی‌های ورزشی

برخی مطالعات نشان می‌دهند مضرات این نوشیدنی‌ها حتی از نوشابه‌های گازدار هم بیشتر است. اسید، قند و دیگر ترکیبات موجود در این نوشیدنی‌ها به بافت دندان آسیب می‌زنند.

۹. انگور

برخی از انواع انگور رنگدانه‌های زیادی دارند و از جمله مواد غذایی زردکننده دندان هستند.

۱۰. لیمو

در سال‌های اخیر آب گرم و لیمو به یکی از نوشیدنی‌های محبوب صبحگاهی تبدیل شده‌است. اما حقیقت این است که مرکباتی مانند لیمو بسیار اسیدی هستند و می‌توانند دچار سایش مینای دندان شده و بافت زرد زیر سطح دندان را پدیدار کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *