غنی: در مذاکرات صلح آتش‌بس اولویت روشن و فوری است/ آسیا بدون افغانستان نمی تواند همگرایی را تجربه کند

توسطفریدون حسنی

مهر ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

رییس جمهور غنی در سخنرانی اش در هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل می گوید مردم افغانستان در مذاکرات صلح اولویت روشن و فوری دارند و آتش بس و پایان فوری خشونت ها بیش از هر چیز فرصتی برای پیشرفت می دهد.

هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ناوقت شب گذشته (۲میزان) از طریق مجازی برگزار شده بود رئیس جمهور غنی در سخنرانی اش گفت نقش سازمان ملل در حمایت و دفاع از ارزشهای مشترک در روند صلح حیاتی است و افغانستان در این شرایط سخت و دشوار از این همکاری های سازمان ملل قدردانی می کند.

غنی افزود علی‌رغم این که افغانستان با عوامل متعدد آشفتگی به صورت همزمان روبرو است اما صلح، همچنان، ضروری‌ترین و مهم‌ترین اولویت هاست.

رییس جمهور اضافه کرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان برای اتخاذ تصمیمی سخت برای آغاز گفتگوهای رو در رو، تعهد ، همدردی و شهامت لازم را نشان داده اند.

او خاطرنشان کرد که افغانستان با یک برنامه روشن در راستای پیشبرد و ارتقای ارزش‌های سازمان ملل متحد که در قانون اساسی درج شده طی پنج سال آینده، حرکت کرده و برای آوردن رفاه، امنیت و صلح در کشورمان کار خواهد کرد.

موج پنجم تروریسم بین المللی

آقای غنی در ادامه سخنان اش تاکید کرده که برای تأمین صلح پایدار در افغانستان باید به ریشه های تروریسم که مانند «طاعون» در منطقه ما گسترش یافته تمرکز شود تا تهدید جهانی را همانطور که هست برطرف شود.

او تاکید کرده: «ما در موج پنجم تروریسم جهانی زندگی می کنیم و می میریم. در این موج، شبکه های تروریستی بین المللی با شبکه های جرمی و جنایی بین المللی ارتباط نزدیک دارند.»

رییس جمهور با بیان این که آسیا، بدون افغانستان نمی‌تواند همگرایی را تجربه کند خاطرنشان کرده: «ما دقیقاً در مرکز ظرفیت‌های پنهان و کشف‌ناشده قرار داریم که می‌توانند رفاه و صلح را برای منطقه به ارمغان بیاورند».

به گفته او این مسوولیت مشترک همه است که با تلاش جمعی در راستای پیشبرد اهداف انکشافی پایدار و ارتقای صلح، رفاه و امنیت در سراسر جهان گام بردارند.

غنی اضافه کرده: «ما می خواهیم نسل های آینده را از آفت جنگ، که در طول زندگی ما دو بار، بشریت را در آستانه فاجعه و رسوائی رسانده است نجات دهیم. ما می خواهیم امنیت و صلح بین المللی پایدار باشد.»

مذاکرات بین الافغانی

این اظهارت رییس جمهور غنی در حالی مطرح شده که از آغاز مذاکرات صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان نزدیک به دو هفته سپری شده اما تیم مذاکره کننده دوطرف هنوز نتوانسته اند طرزالعمل آغاز مذاکرات را نهایی سازند.

شماری از اعضای تیم مذاکره کننده حکومت دو عامل اختلافی مذهب و اصل مذاکرات مبتنی بر توافقنامه آمریکا و طالبان را دلیل تاخیر در نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات عنوان می کنند.

در کنار این که تاکنون طرزالعمل مذاکرات مستقیم نهایی نشده است با وجود درخواست مکرر حکومت مبنی بر آتش بس خشونت طالبان ادامه داشته و به گفتۀ مقام‌ها حملات این گروه افزایش نیز یافته است.

در آخرین مورد گروه طالبان در ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان ۲۸ نیروی امنیتی را ابتدا محاصره و پس از تسلیمی آنان را تیرباران کرده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *