۱۰ نشانه هشداردهنده که کلیه های تان درست کار نمی‌کنند

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : مهر ۲, ۱۳۹۹

هرچند تنها راه برای اطمینان از اینکه کلیه‌های‌تان دچار مشکل شده‌اند، مراجعه به پزشک است اما برخی علائم نیز می‌توانند نشان بدهند که مشکلی در این ارگان مهم وجود دارد. در این نوشتار با ۱۰ نشانه هشداردهنده بیماری کلیه آشنا می‌شویم.

۱. خسته‌تر هستید یا در تمرکز مشکل دارید. کاهش شدید عملکرد کلیه می‌تواند منجر به تجمع سموم و ناخالصی‌ها در خون شود. این پیامد باعث احساس خستگی و ضعف شده، تمرکز را دشوار می‌کند. یکی دیگر از عوارض بیماری کلیه، کم خونی است که خود می‌تواند باعث ضعف و خستگی شود.

مطلب مرتبط: ۸ نشانه که بدن تان انباشته از سموم مضر است

۲. مشکلات خواب دارید. وقتی کلیه‌ها به درستی فیلتر نمی‌کنند، سموم در خون می‌مانند. این اتفاق می‌تواند خوابیدن را دشوار کند. به علاوه آپنه خواب در کسانی که بیماری مزمن کلیه دارند در مقایسه با بقیه بیشتر است.

۳. پوست خشک و خارش‌دار دارید. کلیه‌های سالم مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن پاک می‌کنند، به ساخت سلول‌های قرمز خون کمک می‌کنند، باعث استحکام استخوان‌ها می‌شوند و به حفظ مقدار مناسب مواد معدنی در خون کمک می‌کنند. خشکی و خارش پوست می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد معدنی و استخوانی باشد که اغلب با بیماری پیشرفته کلیه همراه است، زیرا کلیه‌ها دیگر قادر به حفظ تعادل مواد معدنی و مواد مغذی در خون نیستند.

مطلب مرتبط: ۹ عادت ناسالم که به کلیه ها آسیب وارد می کنند

۴. تکرر ادرار دارید. تکرر ادرار به ویژه در شب می‌تواند نشانه‌ای از بیماری کلیه باشد. وقتی کلیه درست فیلتر نمی‌کند، می‌تواند باعث افزایش نیاز به دفع ادرار شود. البته این مشکل گاهی می‌تواند نشانه‌ای از عفونت ادراری یا بزرگ شدن پروستات در مردان هم باشد.

۵. خون در ادرار می‌بینید. وقتی روند فیلتر کردن کلیه آسیب دیده، سلول‌های خونی می‌توانند به داخل ادرار “نشت” کنند. خون در ادرار علاوه بر بیماری کلیه، می‌تواند نشان دهنده تومور، سنگ کلیه یا عفونت باشد.

مطلب مرتبط: ۷ ماده خوراکی رایج که به کلیه ها آسیب می زنند

۶. ادرارتان کف‌آلود است. حباب بیش از حد در ادرار نشان‌دهنده وجودپروتئین در ادرار است. این کف می‌تواند کف روی تخم‌مرغی که هم زده‌شده باشد، زیرا پروتئین موجود در ادرار، آلبومین، همان پروتئین موجود در تخم‌مرغ است.

۷. چشم‌های‌تان پف کرده‌اند. پروتئین در ادرار علامت اولیه آسیب‌دیدگی روند فیلتر کردن کلیه است. این پف دور چشم می‌تواند به این دلیل باشد که کلیه‌ها به جای حفظ پروتئین در بدن، مقدار زیادی زیادی از‌ آن را از طریق ادرار دفع می‌کنند.

۸. مچ پا و پاها متورم هستند. کاهش عملکرد کلیه می‌تواند منجر به احتباس سدیم شود و باعث تورم پا و مچ پا شود.

۹. کاهش اشتها دارید. تجمع سموم ناشی از کاهش عملکرد کلیه می‌تواند یکی از دلایل کاهش اشتها باشد.

مطلب مرتبط: علم چه می گوید؛ ۱۲ روش کاهش گرسنگی و اشتها

۱۰. عضلات‌تان دچار گرفتگی می‌شوند. عدم تعادل الکترولیت می‌تواند در نتیجه اختلال در عملکرد کلیه باشد. به عنوان مثال، سطح پایین کلسیم و فسفر می‌تواند در گرفتگی عضلات نقش داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *