هشدار رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس به طالبان؛ «نمی توانید بر افغانستان حکومت کنید!»

توسطفریدون حسنی

مهر ۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با جریان مذاکرات بین الافغانی در دوحه خان آغا رضایی رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان به طالبان هشدار می دهد که خیال حکومت در افغانستان را از سر بیرون کنند.

آقای رضایی امروز چهارشنبه (۲میزان) در نشست عمومی مجلس نمایندگان خطاب به طالبان گفت « ۲۵ سال جنگیدید «قاتل مردم افغانستان» هستید تمام مردم افغانستان از «ظلم و ستم و جهل» تان باخبر اند اکنون فرصت داده شده تا با مردم افغانستان صلح کنید.»

او افزود اگر طالبان در این فکر اند که با بیرون شدن نیروهای آمریکایی و عدم حمایت آنان از حکومت و مردم در افغانستان حکومت می کنند، «این خواب است و خیال است و مهال است و جنون.»

رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس به طالبان هشدار داد: «تاریخ ثابت کرده که نه حکومت توانسته اید و نه هم می توانید. مردم افغانستان و مقاومت گران زنده اند در مقابل شما جاهلین می استند. مبارزه می کنند تا یک قطره خون هم که در وجود شان داشته باشد از مردم دفاع می کند.»

رضایی خاطرنشان کرد که به جز جلسه روز اول تاکنون هیچ جلسه رسمی میان هیئت مذاکره حکومت و طالبان گرفته نشده است.

او تاکید کرد: «ما با تمام مردم افغانستان می خواهیم صلح کنیم. طالبان حق تکذیب و رد هیچ قوم و مذهبی را ندارد. همه اقوام در این وطن حق زندگی برابر و برادری را دارد.»

رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس با بیان این که طالبان تاکید دارد اصل مذاکرات بر مبنای توافق نامه این گروه با امریکا قرار داده شود خاطرنشان کرد: «در آن توافق نامه چند بندی است که به مردم افغانستان روشن نیست، ما توافقنامه امریکا با طالبان را حمایت هم نمی کنیم. اصل هم قرار نمی دهیم.»

این اظهارات او در حالی مطرح می شود که مذاکرات بین الافغانی صلح در دوحه وارد یازدهمین روز خود شده و دو تیم مذاکره کننده با گذشت یازده روز هنوز نتوانسته اند در مورد طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

از سوی هم گروه طالبان حملات شان بالای نیروهای دولتی در افغانستان را افزایش داده اند.

در همین حال عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی امروز در دیدار با شماری از متنفذان، زنان، فعلان جامعه مدنی و نمایندگان ولایت‌ها در ارتباط به پیشرفت‌های اخیر روند صلح گفته است که هیأت‌‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان به پیشرفت‌های دست‌یافته‌اند و این برای شروع یک گام مهم است.

عبدالله تاکید کرده: «باید از هر گزینه برای دست یافتن به صلح پایدار و باعزت برای ختم جنگ و خشونت کار گرفته شود و دو طرف مذاکره بکوشند تا روی آنچه که برای آینده بهتر افغانستان مفید است، توافق کند».

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *