جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

پاسخ وزارت معارف؛ تغییر زبان لوحه لیسه رابعه بلخی شایعه است

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

وزارت معارف در پاسخ به انتقاد شهروندان از حذف زبان فارسی در لوحه های لیسه رابعه بلخی در کابل، آنرا به دور از حقیقت خوانده و شایعه عنوان کرده است.

وزارت معارف امروز یک‌شنبه (۳۰سنبله) با نشر اعلامیه گفته است: «شایعات پخش شده در رابطه به تغییر زبان لوحه‌های لیسه عالی رابعه بلخی بدور از حقیقت است.»

این وزارت افزوده که لوحه‌های لیسه عالی رابعه بلخی از چند سال به این سو بالای دروازه‌ی ورودی این مکتب به زبان‌های ملی افغانستان (دری و پشتو) نصب بوده و از سالیان متمادی، به همین شکل موجود است.

وزارت معارف تاکید کرده که بر اساس قانون اساسی افغانستان زبان‌های دری و پشتو زبان‌های ملی مردم افغانستان است و وزارت معارف هیچ گونه پالیسی مبنی بر تغییر زبانِ لوحه‌های مکاتب را در گذشته و حال روی دست نگرفته است.

به گفته این وزارت آنچه در صفحات مجازی دست بدست می شود با و اقعیت‌های عینی همخوانی ندارد.

وزارت معارف از از کاربران و گردانندگان صفحات مجازی خواسته است که هنگام پخش و نشر مطالب، اتفاق، وحدت ملی و نیز واقعیت‌های عینی موجود را در نظر گرفته از دامن زدن به موضوعاتی که سبب تفریق شهروندان می شود جلوگیری کنند.

از سوی هم مدیره لیسه رابعه بلخی می گوید در این چند روز شایعات منتشر شده که لوحه این لیسه به زبان پشتو است. او تاکید می کند که لوحه این لیسه به دو زبان دری و پشتو است.

مدیره لیسه رابعه بلخی خاطر نشان می کند که لوحه های این مکتب به دو زبان دری و پشتو و همچنان انگلیسی نصب است و شایعات واقعیت ندارد.

 تغییر لوحه لیسه رابعه بلخی کابل

در چند روز گذشته تصویری از یکی از لوحه های لیسه رابعه بلخی در کابل که به همکاری یکی از شرکت های مخابراتی خصوصی تزیین شده و بالای دروازه این مکتب نصب گردیده به دلیل آنچه که حذف زبان فارسی و جایگزینی آن با زبان انگلیسی عنوان شده در صفحات مجازی با واکنش شماری زیادی از شهروندان روبرو شده است.

کاربران فضای مجازی از این اقدام وزارت معارف انتقاد کرده آن را حذف زبان فارسی عنوان کردند.

یعقوب یسنا از نوسیدگان افغانستان در واکنش به آن در توییتی کوتا نگاشته است: «تغییر لوح‌ها برای حذف زبان پارسی در کابل جریان دارد».

یک کاربر دیگر نیز در توییتی گفته است: «سرانجام برنامه فاشیستی حذف زبان فارسی دری در افغانستان رسماً آغاز شد و جای آن به زبان انگلیسی مبدل گردید».

این کاربر فضای مجازی تاکید کرده: « مسخره تر آن که رابعه بلخی نه پشتون بود و نه هم انگلیس. کسانی که این کار را انجام می‌دهند کمی باید از شخصیت رابعه بلخی شرم کنند.»

یک کاربر دیگر با انتشار تصویر لوحه لیسه رابعه بلخی انرا «فارسی ستیزی در مهد زبان فارسی» خوانده تاکید کرده که رابعه بلخی نخستین شاعر زن پارسی گوی و مادر شعر پارسی است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان