جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
131 بازدید

۹ ماده غذایی و ویتامین که سلامت غده تیروئید را بهبود می دهد

خواندن 3 دقیقه
3.2
(62)

آیا اغلب احساس خستگی و بی‌حالی دارید یا بدون پرخوری اضافه وزن پیدا کرده‌اید؟ شما می‌توانید یکی از میلیون‌ها نفر مبتلا به کم‌کاری تیروئید باشید. این غده ریز پروانه‌ای شکل جلوی گلو قرار گرفته و چندین عملکرد مهم بدن را بر عهده دارد. نتیجه اختلال تیروئید می‌تواند خستگی، کاهش متابولیسم و در نتیجه افزایش وزن، خشکی پوست و مو و افسردگی باشد. این علائم در زنان بیش از مردان مشاهده می‌شود.

در این مطلب ۹ ماده غذایی می‌بینید که می‌توانند سلامت تیروئید را بهبود دهند.

1- سیب

جیوه و سایر فلزات سنگین با کم کاری تیروئید مرتبط هستند. سیب، آلو، گلابی و مرکبات پکتین فراوان دارند، نوعی فیبر که می‌تواند به کاهش 74 درصدی این فلزات در بدن کمک کند. سیب را پوست نگیرید، زیرا بیشترین پکتین در پوست آن است.

۲. نخود

غذاهای سرشار از فیبر می‌توانند به کنترل یبوست که اغلب با کم کاری تیروئید مرتبط است، کمک کنند. نخود نه تنها سرشار از فیبر است – بلکه روی (زینک) هم دارد، ماده‌ای مغذی که برای عملکرد سالم تیروئید مهم است.

مطلب مرتبط: ۹ نشانه که دچار کمبود روی هستید

۳. تخمه کدو

در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید، تخمه کدو تنبل به عنوان میان وعده بسیار مناسب است. این دانه‌های مغذ غنی از روی هستند. برخی دیگر از منابع روی عبارتند از ​​حبوبات، مغزها و تخمه آفتابگردان.

۴. ماست

بیماری هاشیموتو، نوعی اختلال خود ایمنی، یکی از علل شایع کم کاری تیروئید است. این بیماری با کمبود ویتامین D همراه است. با خوردن روزانه یک فنجان ماست با این مشکل مبارزه کنید. برای این منظور می‌توانید بهترین منابع ویتامین D را در برنامه غذایی‌تان قرار بدهید.

مطلب مرتبط: ۶ دلیل که بدن تان ویتامین دی کافی دریافت نمی کند

۵. ساردین

ساردین برای حمایت از عملکرد تیروئید بسیار عالی است. این ماهی همچنین غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که باعث کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی می‌شود. این تاثیر خطر ابتلا به بیماری هاشیموتو را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: تقویت سیستم ایمنی؛ چه خوراکی هایی را باید خورد؟

۶. ویتامین A

ویتامین A محلول در چربی برای متابولیسم سالم اهمیت زیادی دارد. یک مطالعه نشان داد که 25000 واحد بین‌المللی ویتامین A به طور قابل‌توجهی سطح TSH را در خون کاهش می‌دهد. سطح بالای TSH معمولاً نشان‌دهنده کم کاری تیروئید است. برای مصرف مکمل ویتامین A حتما با پزشک مشورت کنید. دوزهای بالا می‌توانند سبب مسمومیت شوند.

۷. ویتامین D

ویتامین D برای یک سیستم ایمنی سالم مهم است. اما افراد زیادی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند به خصوص کسانی که در نیمکره شمالی زندگی می‌کنند. ویتامین D پایین با هاشیموتو و سایر بیماری‌های خود ایمنی مرتبط است. از آنجایی که بیماران دچار کم‌کاری تیروئید سطح ویتامین D کمی دارند، ممکن است مصرف مکمل لازم باشد. اما پیش از آن حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

۸. روی (زینک)

روی، مس، سلنیوم و سایر مواد معدنی کمیاب برای سلامتی مهم هستند. کمبود این مواد می‌تواند منجر به کم کاری تیروئید شود. یک مطالعه نشان داد که روزانه 26 میلی‌گرم روی می‌تواند با کم کاری تیروئید مقابله کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ نشانه که دچار اختلال تیروئید هستید

۹. غذاهای دریایی

ماهی، میگو و جلبک دریایی منابع عالی ید هستند. برای داشتن تیروئید سالم به ید احتیاج دارید، اما از انتخاب مواد غذایی که مقدار خیلی زیادی ید دارند پرهیز کنید.

کلام پایانی

این مواد غذایی درمان کم‌کاری تیروئید نیستند و فقط در ترکیب با داروهای تجویزی و تمرینات ورزشی می‌توانند به بهبود سلامت تیروئید کمک کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 62

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان