پس از چندین سال رویایی در میدان جنگ؛ هیئت حکومت و طالبان امروز در قطر در میز مذاکره روبرو می شوند

توسطفریدون حسنی

شهریور ۲۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از چندین سال برای رویاروی حکومت و طالبان در میدان جنگ هیئت مذاکره کننده دو طرف امروز در دوحه برای نخستین بار رو در روی هم قرار می گیرند.

پس از ۷ ماه تلاش امریکا و جامعه جهانی و فراز و فرود ها سر انجام هیئت ۲۱ نفری مذاکره کننده حکومت افغانستان روز گذشته جمعه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی به رهبری عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه و همرای حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و عبدالسلام رحیمی نماینده خاص رئیس‌جمهور در امور صلح  به قطر رسیده اند.

شورای عالی مصالحه با نشر خبرنامه ای گفته است که امروز شنبه (۲۲ سنبله) نشست افتتاحیه مذاکره با طالبان آغاز می‌شود.

قرار است گفت‌وگوهای تیم‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان، ساعت ۱۰:۳۰ قبل از ظهر به وقت کابل، در دوحه آغاز شود.

ورود پمپئو به قطر

پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به منظور شرکت در مذاکرات صلح افغانستان وارد شهر دوحه، پایتخت قطر شده است.

او در توییتر خود مذاکرات صلح افغانستان را مهم خوانده و افزوده که مردم افغانستان سزاوار کشور بدون جنگ است و آمریکا اینجا است تا آنان را در ساختن نقشه راهی برای آینده صلح آمیز حمایت کند.

استقبال جامعه جهانی از آغاز مذاکرات

آغاز مذاکرات مستقیم بین الافغانی با استقبال گسترده شماری از کشورها و سازمان‌های جهانی همراه شده است وزیر خارجه‌ی امریکا آغاز گفتگوهای حکومت افغانستان و طالبان را یک فرصت تاریخی خوانده و ابراز امیدواری کرده است که این فرصت از بین نرود.

مایک پمپیو گفته است: «واقعه‌ی تاریخی است. بیش از آنچه من انتظار داشتم طول کشید تا از بیست و نه فبروری به اینجا برسیم؛ اما انتظار داریم صبح شنبه براینخستین بار پس از تقریبن دو دهه، افغان‌ها کنار هم روی یک میز می‌نشینند، با گفت‌وگوهایی که بحث‌برانگیزخواهد بود، آماده شوند که چگونه کشورشان را به پیش ببرند.»

پس از ۷ ماه تلاش امریکا و جامعه جهانی و فراز و فرود ها سر انجام هیئت ۲۱ نفری مذاکره کننده حکومت افغانستان روز گذشته جمعه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی به رهبری عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه و همرای حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و عبدالسلام رحیمی نماینده خاص رئیس‌جمهور در امور صلح  به قطر رسیده اند.
پس از ۷ ماه تلاش امریکا و جامعه جهانی و فراز و فرود ها سر انجام هیئت ۲۱ نفری مذاکره کننده حکومت افغانستان روز گذشته جمعه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی به رهبری عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه و همرای حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و عبدالسلام رحیمی نماینده خاص رئیس‌جمهور در امور صلح به قطر رسیده اند.

ینس استولتونبرگ، دبیرکل ناتو هم با استقبال از آغاز این گفت‌وگوها، ابراز امیدواری کرده است که تمام طرف‌ها از این فرصت تاریخی استفاده کنند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان هم در دیدار با معاون نخست وزیر اوزبیکستان ابراز امید واری کرده است که این گفتگوها زودتر آغاز و به صلح و ثبات در افغانستان منجر شود.

دفتر سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) نیز از حکومت و طالبان خواسته است که برای نجات زندگی غیر نظامیان، از این فرصت مهم استفاده کنند و به جنگ پایان دهند.

راه طولانی صلح

زلمی خلیلزاد نمانیده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان و فردی که آغاز مذاکرات بین الافغانی با تلاش های او ممکن شده است درتوییتی نگاشته است: «من از اعلان قطر، ریاست جمهوری افغانستان و طالبان مبنی بر آغاز مذاکرات صلح افغانستان بتاریخ ۱۲ سپتامبر، استقبال می‌کنم. این یک فرصت تاریخی است برای پایان بخشیدن به جنگ چهل ساله که راه حل نظامی ندارد و شمار کثیر افغانها را می‌کشد.»

خلیلزاد افزوده که راه رسیدن تا اینجا طولانی‌‌ بود و مشکلات در آینده نیز وجود خواهد داشت.

او تاکید کرده که دست آورد مهم به آسانی حاصل نمی‌شود.

به گفته خلیلزاد: «توافق سیاسی بدون مصلحت حاصل نمی‌شود تاریخ معاصر افغانستان نشان می‌دهد که تلاش برای انحصار قدرت و تحمیل به زور ایدلوژی خود بر دیگران،‌ منجر به منازعه می‌شود و کشور را به مداخلت دیگران آسیب پذیر می سازد .»

همزمانی جنگ و صلح

نماینده گان طالبان با هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان در حالی در میز مذاکراه رو در روی هم قرار می گیرد جنگ و درگیری همچنان در افغانستان ادامه دارد.

هرچند اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت می گویند در آغازین روز های مذاکرات تمرکز شان روی کاهش خشونت ها و یا آتش بس است اما گروه طالبان به حملات شان تاکنون همچنان ادامه داده است.

وزارت دفاع گفته است که حملات طالبان بر بخش های از ولایت های ارزگان،‌ تخار، میدان وردک، بادغیس، غزنی و هلمند در جریان یک روز گذشته دفع کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *