جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

۸ شیوه علمی که سلامت روده ها را افزایش بدهیم

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

باکتری‌های روده در حفظ سلامت بدن و ذهن و عملکرد صحیح آنها نقش حیاتی دارد. اما برخی از غذاها یا تغییرات سبک زندگی می‌توانند باعث ایجاد مشکلات روده و حتی منجر به مشکلات سلامتی شوند. در این مطلب ۸ شیوه علمی برای بهبود سلامت روده گردآوری شده‌است.

۱. غذاهای گیاهی بیشتری مصرف کنید

وقتی با مصرف غذاهای گیاهی فیبر زیادی دریافت می‌کنید، رشد باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهید که اثرات ضد بیماری و ضد التهابی و همچنین محافظت از قلب و عروق را به شما ارائه می‌دهند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۲. غذاهای تخمیری و پروبیوتیک بخورید

مطابق با نشریه سلامت هاروارد، غذاهای تخمیری من جمله پروبیوتیک‌ها میکروبیوم روده را تقویت می‌کنند. پروبیوتیک‌ها گونه‌های خاصی از باکتری هستند که تعداد باکتری‌های روده را افزایش می‌دهند. اگر روی بسته‌های غذایی عبارت «تخمیرشده به صورت طبیعی» را دیدید، گزینه‌ مناسبی یافته‌اید. ماست و کفیر از جمله این مواد غذایی هستند.

۳. پری‌بیوتیک‌ها را فراموش نکنید

یکی دیگر از راهکارهای حفظ تعادل باکتری روده کمک به رشد باکتری‌هایی است که در حال حاضر در روده وجود دارند. مصرف مواد غذایی حاوی پری‌بیوتیک گزینه خوبی برای این کار است. پری‌بیوتیک‌ها در میوه‌های حاوی فیبر بالا، سبزیجات و غلاتی چون لوبیا یافت می‌شوند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مفید؛ سه توصیه که سالم تر غذا بخوریم

۴. از جایگزین‌های شکر پرهیز کنید

البته که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی راهی برای دریافت کالری کمتر است اما مصرف زیاد آنها ابدا برای روده‌ها خوب نیست. این شیرین‌کننده‌ها نه تنها گاز و اسهال را افزایش می‌دهند بلکه می‌توانند واکنش انسولین را تضعیف کنند.

مطلب مرتبط: درمان فوری نفخ؛ با این ۵ چای گاز معده را به راحتی از بین ببرید

۵. انواع پلی‌فنل‌ها را مصرف کنید

مطابق با مقاله‌ای در Food and Function مصرف قهوه، چای، شکلات، میوه‌ها و سبزیجات روش خوبی برای دادن دوز خوبی از پلی‌فنول به روده است.

۶. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

درست مانند روده، باکتری‌های زیادی هم در دهان زندگی می‌کنند. باکتری‌های دهان که سبب بیماری‌های لثه می‌شوند، می‌توانند به روده برسند و باکتری‌های آن را تغییر بدهند. بنابراین بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

مطلب مرتبط: مزه بد دهان؛ ۸ دلیل که طعم بدی در دهان تان حس می کنید

۷ تحرک داشته باشید

بر کسی پوشیده نیست که ورزش در بدن به لحاظ جسمی و روحی شگفتی می‌آفریند. ورزش به تقویت انواع باکتری‌های مفید روده، غنی‌سازی تنوع میکروبیوتا و توسعه باکتری‌های جدید نیز کمک می‌کند.

۸. استرس‌تان را کنترل کنید

عوامل استرس‌زا می‌توانند میکروبیوم روده را به طور قابل‌توجهی تغییر دهند. مطابق با مقاله‌ای در هورمون‌ها و رفتار باکتری‌های روده می توانند در برابر هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی که در بروز استرس نقش دارند، واکنش نشان دهند.

به علاوه، مطابق با انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، گرفتگی، یبوست، اسهال و تغییر در اشتها همه به دلیل تغییرات مربوط به استرس در باکتری‌های روده رخ می‌دهد.

مطلب مرتبط: ۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش بدهیم

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان