صالح: دولت و طالبان به یکدیگر تسلیم نمی‌شوند

توسطفریدون حسنی

شهریور ۱۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

امرالله صالح، معاون اول ریاست امروز سه‌شنبه (۱۸سنبله) در سخنرانی بمناسبت نزدهمین سال یادبود از ترور احمدشاه مسعود در کابل گفت که دولت در مذاکرات با گروه طالبان به دو زبان ملی کشور به این گروه خواست‌ها و ارزش‌های مردم را تفهیم خواهد کرد.

او افزود: «به طالبان تفهیم می‌کنیم که جمهوریت نظام چند نفر نیست، بل‌که برای استقرار آن مردم از ۳۴ ولایت کشور قربانی داده‌اند.»

صالح ادامه داد مذاکره به معنای تسلیمی به خواسته ها و ازرش‌های گروه طالبان نیست و این مشخص است که دولت و طالبان به یک‌دیگر تسلیم نمی‌شوند. او گفت که یگانه راه، مراجعه به مردم است و طالبان جایگاه خود را از طریق رای مردم تثبیت کنند.

اطمینان از رهایی کامل اسرا

از سوی هم وزارت مسوولان در وزارت دولت در امور صلح می گوید طالبان باید اطمینان دهند که هیچ اسیر حکومتی در نزد آنان باقی نمانده است.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در توییتی گفته است که حکومت افغانستان تمام ملزومات آغاز مذاکرات مستقیم صلح را انجام داده است.

او تاکید کرده: «ضرورت است طرف مقابل نیز رسماً به مردم افغانستان اطمینان دهد که رهایی اسرای نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان را تکمیل کرده و هیچ اسیری نزد آنان باقی نمانده است.»

این اظهارات سخنگوی دولت در امور صلح در حالی مطرح شده که گروه طالبان بارها ادعا کرده اند که روند رهایی یک هزار زندانی حکومتی را تکمیل کرده و در آخرین موارد ۴ تن از نیروهای کماندو را در بدل رهایی ۳۲۰ زندانی اش از سوی حکومت آزاد کرده اند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز شب گذشته گفته است که روند رهایی زندانیان این گروه از سوی حکومت تکمیل نشده و گفتگوها برای تکمیلی آنان ادامه دارد.

این در حالی است که مذاکرات بین الافغانی قرار است در آینده نزدیک برگزار شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *