این راهکارهای طبیعی را برای بهبود و تقویت حافظه نادیده نگیرید

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۱۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : شهریور ۱۹, ۱۳۹۹

برخی استراتژی‌های روزمره وجود دارند که می‌توانند به طور طبیعی حافظه شما را تقویت و با افزایش سن از حافظه‌تان محافظت کنند. برای اینکه ذهن را با افزایش سن تیز نگه دارید، و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پیری مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهید، به یک زندگی سالم پایبند باشید که شامل رفتارهای تقویت‌کننده مغز با رویکردهای طبیعی ثابت‌شده برای بهبود حافظه نیز می‌شود.

راهکارهای طبیعی برای بهبود حافظه

۱. آنتی‌اکسیدان‌ها

پیروی از رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند از سلول‌های مغزی در برابر آسیب‌ّهای ناشی از پیری محافظت کند. بسیاری از متخصصان طب جایگزین توصیه می‌کنند که مصرف غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان را من جمله میوه‌ها، سبزیجات، مغزیات، حبوبات و شکلات تلخ افزایش بدهید.

۲. اسیدهای چرب امگا 3

براساس یک مرور تحقیقاتی، اسیدهای چرب امگا 3 (نوعی چربی سالم دارای خواص مبارزه با التهاب) می‌توانند به کاهش قوه شناختی در بزرگسالان کمک کنند. امگا۳ به صورت مکمل در دسترس است، اما به طور طبیعی نیز در غذاهایی مانند ماهی، مغزیات و تخم کتان یافت می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۳. گیاهان دارویی

اگرچه مطالب علمی زیادی در مورد استفاده از گیاهان دارویی برای حفظ سلامت مغز وجود ندارد، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که گینکو (کهندار) و جینسنگ همراه با هم می‌توانند به تقویت عملکرد شناختی و بهبود حافظه در بزرگسالان کمک کند.

۴. یک رژیم کتوژنیک

تحقیقات نشان می‌دهند که پیروی از رژیم کتوژنیک می‌تواند فواید شناختی مثبتی داشته باشد. رژیم کتو دارای کربوهیدرات کم، چربی زیاد و مقدار متوسطی از ​​پروتئین است. یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی کتو باعث پاکسازی پروتئین‌های بتا-آمیلوئید در مغز موش‌ها می‌شود. در افراد مبتلا به آلزایمر، این پروتئین‌ها پلاکی تشکیل می‌دهند که در ارتباطات مغز اختلال ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط: اولین نشانه های آلزایمر کدام ها هستند؟

۵. ورزش منظم

انجام ورزش منظم (به ویژه کاردیو) یکی از بهترین راه‌های تقویت حافظه است. در حقیقت، مشخص شده که درون مغز را تغییر می‌دهد. در مطالعه‌ای که در Frontiers in Human Neuroscience منتشر شد، محققان مغز دونده‌ها را اسکن کردند و دریافتند که آنها اتصالات بیشتری بین شبکه فرونتو-جداری و سایر مناطق مرتبط با حافظه دارند.

برخی دیگر از راهکارهای بهبود حافظه

همراه با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش، اقدامات زیر نیز برای حفظ سلامت مغز و بهبود حافظه ضروری تلقی می‌شوند:

۶. حفظ ارتباطات اجتماعی

۷. مدیریت استرس

مطلب مرتبط: همه بخوانیم؛ ۷ راهکار مقابله با استرس فیزیکی و عاطفی

۸. تحریک ذهن با فعالیت‌های چالش‌برانگیز (مثل حل کردن جدول و یادگیری موسیقی)

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مدیتیشن می‌تواند به بهبود حافظه شما کمک کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *