ارگ: تاخیر در مذاکرات صلح مساوی به کشته شدن بیشتر شهروندان افغان است

توسطفریدون حسنی

شهریور ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری می گوید که شهر ها و روستاهای مختلف کشور در آتش جنگ طالبان می سوزد و تاخیر در رسیدن به صلح مساوی است با جان باختن شماری از شهروندان است.

آقای صدیقی امروز دوشنبه (۱۷سنبله) در نشست خبری گفت دولت افغانستان تمامی گام ها را که نیاز برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان بود برداشته و هیئت مذاکره کننده آمادگی کامل برای آغاز مستقیم گفتگو ها دارد.

او افزود: «ما منحیث حکومت تمام مسولیت های خویش را در پروسه صلح انجام داده ایم. مردم و ملت ما برای دستیابی به صلح قربانی های بیشماری را متقبل شده است. اکنون منتظر هستیم تا طالبان که تعدادی شان در پاکستان حضور داشتند فهرست هیئت خویش را نیز نهایی کرده و آمادگی خود را داشته باشند و باید تمام لزومات برای پروسه صلح را انجام بدهند.»

سخنگوی ریاست جمهوری تاکید کرد که هیئت مذاکره کننده دولت آماده است و دولت افغانستان منتظر است تا طالبان آمادگی های لازم خود را نیز بگیرند.

به گفته او هدف اصلی دولت از اغاز مذاکرات صلح، تامین آتش بس، پایان جنگ و خشونت هایی است که هنوز از سوی طالبان همچنان ادامه دارد.

صدیقی اضافه کرد: «واقعیت این است که شهرها و روستاهای مختلف کشور در آتش جنگ طالبان هنوز هم می سوزد. و هر روز تاخیر در رسیدن به صلح مساوی است با جان باختن شماری از هموطنان عزیز ما.»

او اهداف پروسه صلح را افغانستان متحد، دموکراتیک و صلح امیز با حفظ دستاورد های گذشته در منطقه و جهان خوانده تاکید کرد که دولت افغانستان باورمند است که اجماع بین المللی و منطقه ای برای یک افغانستان آزاد، دموکراتیک و متحد که در صلح با جهان قرار داشته باشد و تونایی حفاظت از توسعه و دست آورد های ۱۹ سال گذشته را داشته باشد وجود دارد.

سخنگوی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد که تمام مسایل مربوط به پروسه صلح به گونه شفاف پیش برده می شود و تمام پیشرفت ها با مردم شریک خواهد شد.

او با بیان اینکه مردم افغانستان تصمیم گیرنده نهایی پروسه صلح خواهد بود اطمینان داد که دولت پروسه صلح را با تمام چالش ها و خطرات مالی آن مدیریت خواهد کرد و هیچ گونه نگرانی را برای اینده باقی نخواهد گذاشت.

مذاکرات بین الافغانی صلح افغانستان

این اظهارات سخنگوی ریاست جمهوری درحالی بیان می شود که افغانستان در استانه مذاکرات بین الافغانی قرار دارد و گروه طالبان نیز در شماری زیادی از ولایت ها حملات شان را شدت بخشیده اند.

هرچند تاکنون مکان این مذاکرات در دوحه قطر مشخص شده است اما تاکنون زمان برگزاری آن تعیین نشده است.

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان در آغاز دور تازه از سفرهایش برای تسهیل روند صلح افغانستان هم اکنون در دوحه قطر حضور دارد.

اخیرا گروه طالبان هیئت ۲۱ نفره برای مذاکره با دولت افغانستان تعیین کرده که ریاست آن را مولوی عبدالحکیم، قاضی‌القضات طالبان با معاونیت شیرعباس استانکزی برعهده دارد.

دولت افغانستان نیز از ماه‌ها قبل یک هیأت ۲۱ نفری را برای مذاکرات بین الافغانی تعیین کرده بود. این هئیت که قرار بود ۵ شنبه گذشته وارد دوحه شود به دلیل تاخیر مذاکرات بین الافغانی تاکنون عازم دوحه نشده است.

نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارت کانادا در کابل نیز در یک اعلامیه‌ی مشترک ناوقت روز گذشته گفته‌اند که سطح بلند خشونت‌های کنونی در افغانستان با روند صلح و خواست سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در تضاد است.

در این اعلامیه‌ی مشترک از گروه طالبان خواسته شده است که به خواست مردم افغانستان و سازمان ملل متحد برای آتش‌بس فوری، فراگیر و بدون قیدوشرط احترام بگذارند.

اتحادیه و اروپا و کانادا همچنان خواهان آغاز بدون تاخیر مذاکرات بین‌الافغانی شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *